موضوعات: "مناجات" یا "مناسبتها"

ویژه اربعین 13 شهید مدافع حرم در خان طومان

 

خبر سنگین بود و در باورها نمی گنجید . چهل روز پیش را میگویم . آن زمانی که زمزمه  به شهادت رسیدن 13 شقایق دلسوخته در کربلای خان طومان نقل محافل شد …. یکی گفت شایعه است ….و دیگری خبر از صحت ماجرا می داد ….و چشمهای نگرانی در سایتها و فضاهای مجازی به امید اشتباه بودن خبر ، جنگ سوریه را رصد میکرد ….

ولی خبر صحت داشت مگر کربلای حسین ( علیه السلام ) شایعه بود ؟؟؟؟؟

نه چه میگویم ؟ ما زمینیان مانده در خاک چه خبر داریم از عروجیان افلاک ؟؟؟

آری خبر سنگین بود و تکان دهنده که دل را توانی برای باور نبود . 13 رزمنده ای که برای دفاع از حریم ناموس اهل بیت ( علیهم السلام ) بی بی حضرت زینب ( سلام ا… علیها ) مظلومانه و غریبانه به دست شنیع ترین افراد به شهادت رسیدند .

و از آن پس بود که خون غیرت در رگها به جوش آمد … خیلی ها رفتند در صف داوطلبین اعزام به سوریه به امید گرفتن انتقام شان … تو گویی هر کسی بر خودش تکلیف می دانست که کاری بکند … اشکی ، ماتمی ، ضجه ای ، مراسم ختمی ….وداعی …………..

ما نیز همچون دیگران تصمیم گرفتیم به خدمت یکی از خانواده های این 13 شهید برویم …. شهید حاج رحیم کابلی که در بهمن 94 مهمان طلاب  حوزه جویبار بود … وارد خانه اش شدیم … اولین چیزی که نگاه را جلب میکرد تابلوهای زیبایی از حرم امام حسین ( علیه السلام ) و حضرت زینب ( سلام ا… علیها ) که نقش بر دیوار بود ….گویی چند صباحی را هم که در خانه بود دور از تماشای ارباب نبود ….

همه نشستیم و در فضایی نفس کشیدیم که نفسهای شهید جاری بود … بغضی غریب گلو را میفشرد … دیگر بهانه نمی خواستی ، می توانستی آرام اشک بریزی و با شهید دلگویه کنی …..

با خودم میگفتم : آمدم که چه بگویم ؟؟؟؟ سرتون سلامت … ؟؟؟ انشاا…خدا صبرتون بده …؟؟؟؟

این همسر و دختری که من دیدم کوهی از صبر و پایداری بودند با نگاه سرشار از آرامش که دل بیقرار ما را هم آرام کردند ….

همانجا به یاد جمله زیبای عقیله بنی هاشم ، بانو حضرت زینب ( سلام ا.. علیها ) افتادم که فرمودند : ” ما رایت الا جمیلا …. “

دختر شهید کابلی از پدر گفت … از ایمانش ، از صفا و خوبیهایش .. از پدر گفت و پدر گفت و پدر ……

در دلم به حال خودم خندیدم ….آمدیم دلداری دهیم ولی خودشان شدندسنگ صبورمان ..

و امروز  یک چله از عروج عارفانه شان میگذرد و این روزها و شبها بر سر سفره های افطار و سحر جای عزیزانی خالیست که از سرمایه های بی بدلیل کشور بودند .  یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد .

گفتم که پریشان نکنم اذهان را
رویِ جگرم گذاشتم دندان را
ماندم به خدا چگونه خون گریه کنم!؟
مرثیه کربلایِ خان طومان را

 

 

مناجات

توصیه های امام خمینی ( ره ) در ماه مبارک رمضان

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم
ابعاد معنوی ضیافت‏ اللّه‏
چیزی که من می‏خواهم عرض کنم، راجع به یک فقره از این خطبه ‏ای است که رسول اکرم در ماه رمضان فرموده ‏اند. یک جمله از او این است که خداوند شماها را مهمان کرده است، دعوت کرده است شما را به ضیافت، شماها در ماه مبارک مهمان خدا هستید؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته این ضیافت نسبت به اولیاء کُمّل الهی به آن نحوی نیست که ما تخیل کنیم، یا دست ما به او برسد. ما باید حساب کنیم ببینیم که این ضیافت چی بوده است و ما چقدر راه یافتیم به این ضیافت. در عین حالی که همۀ عالم تحت رحمت الهی است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چیز واسع است، لکن باب ضیافت، یک باب دیگر است، دعوت به ضیافت یک مسئلۀ دیگری است.
این ضیافت، همه ‏اش ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنیها، نوشیدنیها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا می‏کند. خداوند دعوت کرده است ما را به اینکه شما باید وارد بشوید در این میهمانخانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هواها، ترک خودیها، ترک منیها، منیتها. اینها همه در این میهمانخانه است و ما باید حساب کنیم ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمانخانه یا اصلاً، وارد نشدیم، راهمان دادند به این ضیافتخانه یا نه، استفاده کردیم از این ضیافت الهی یا نه. البته حساب امثال من با کرام الکاتبین است. اما من به شما آقایان و به هر کس که این کلمات می‏رسد و خصوصاً، طبقۀ جوان عرض می‏کنم که آیا در این مهمانخانه رفتید؟ استفاده کردید؟ از شهوات خصوصاً شهوات معنوی چشم پوشیدید؟ یا اینکه مثل من هستید؟
جوانها متوجه باشند که در جوانی می‏شود اصلاح کند انسان خودش را. هر مقداری انسان سنش زیادتر می‏شود، اقبالش به دنیا بیشتر می‏شود. جوانها نزدیکترند به ملکوت. پیرها هر چه می‏گذرد، هر چه بر عمرشان می‏گذرد، هی اضافه می‏شود یک چیزهایی که آنها را از خدا دور می‏کند. شماها در فکر باشید که اگر از این ضیافت درست بیرون آمدید آن وقت عید دارید. عید مال کسی است که در این ضیافت راه یافته باشد استفاده کرده باشد از این ضیافت. همان طوری که شهوات ظاهری را باید ترک بکند، از شهوات باطنی که بالاترین سد راه است برای انسان، باید از اینها جلوگیری کند. تمام این مفاسدی که در عالم حاصل می‏شود، برای این است که در این ضیافت وارد نشده ‏اند یا اگر وارد شده ‏اند استفاده نکرده ‏اند. خطاب به همۀ مردم است، همه دعوت شدید به ضیافت اللّه‏، همه مهمان خدا هستید و مهمانی به ترک است. اگر ذره ‏ای هوای نفس در انسان باشد، این به مهمانی وارد نشده است یا اگر وارد شده است استفاده نکرده است. تمام این جار و جنجالهایی که در دنیا می‏بینید برای این است که استفاده از این ضیافت نکرده ‏اند، در این مهمانی وارد نشده‏اند، دعوت خدا را قبول نکرده ‏اند.
کوشش کنید که این دعوت را لبیک بگویید، راه به شما بدهند در اینجا و اگر چنانچه راه یافتید مسائل حل است. اینکه مسائل ما حل نمی‏شود، برای اینکه در ضیافت خداوارد نشده ‏ایم. در ماه رمضان اصلاً، وارد نشده ‏ایم؛ یک ترک اکل و شربی کردیم، لکن آن که باید بشود نشده است. اگر هواهای نفسانی بگذارد، انسان به حسب فطرت الهی است، فطرت، فطرت اللّه‏ است، همه هم توجه دارند به او، لکن این توجه به دنیا که توجه ثانوی است و اعوجاجی است، این جلوگیری می‏کند از آن مسائلی که باید باشد. اگر می‏بینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم ـ خدای نخواسته ـ نمونه‏اش هست، بدانید که در این ضیافت وارد نشدید، ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده است به شما ماه رمضان:اَقْبَلَ عَلیکُمْ شَهْرُ اللّه‏ اما شما او را ردش کردید، پس زدید.

وداع با ماه شعبان ماه مهدی ( عج ا... )

صدای قدم‌های ماهِ خوبی‌ها، دل خاکی‌ام را آگاه ساخته است که

لحظه‌ی وداع نزدیک است…

لحظه‌ی وداع نزدیک است…

لحظه‌ی وداع نزدیک است…

لحظه‌ی وداع با ماه مهدی، با شعبان، و من در آخرین لحظه های این ماه به مناجات شعبانیه نشسته‌ام “و اسمَع دُعائی اِذا دَعَوتُک” را فریاد می‌زنم تاپس از آن “و اسمَع نِدائی اِذا دَعَوتُک” را با ناله و زاری هجی کنم. و اینک رمضان است، ماه ِخدایی که قلبم حرم اوست. ماه بی‌نیاز مطلق، ماه الله. و من در این ماه مهمانم. دلم برای واژه واژه‌ی کتاب خدا تنگ است و من می‌خوانم؛ “الف لام میم"، عشق من در دستان تو، ای تنها مونس من. “ذلک العشقِ” من، “لاریب فیه"، ای خدای عاشقی‌ام . من در آغوش مُهر دلدادگی‌ام. و باران روزه‌داری‌ام “انتَ ربُّ العظیم” را برای تو، ای بی‌مثال داد می‌زند.

صبح دلدادگی‌ام را با آهنگ دل نواز “الّلهم اِنی اَسئَلُک مِن بَهائِک” و عطر سحری که با صلوات‌های مادر عجین گشته است و شبنم انتظار برمژگانم آغاز می‌کنم تا با صدای “فَاَجِبنی یا الله” دو رکعت نماز عاشقی به جا آورم و دلِ خاکیِ بی‌پناهم را در پناه “یس والقرآن الحکیم” پناه دهم که تنها مأمن من تو هستی ای خدای دیدگانم و من، زیر چتر پروردگاریت، از باران غم، که در این زندان، بر سر و رویم می‌بارد ایمن شوم . من، روزه‌دار عاشقی‌ام. تشنه‌ی دیدار توأم. نگاهم کن تا سیراب شوم. نگاهم را پذیرا باش که هر چه سفیر تو، قرآن را می‌نگرم سیر نمی‌شوم. ***

وداع با ماه شعبان . نوای دل

انگار همین دیروز بود که با ماه رجب وداع کردیم و به ماه شعبان سلام گفتیم ، چقدر لحظه ها زود می گذرند ، مثل باد. خداوندا ! ما چه کردیم و چه توشه ای در این ماه اندوختیم ؟ همه ی لحظاتمون به غفلت گذشت در وداع ماه رجب گفتیم اگر در این ماه چیزی کسب نکردیم الهی توفیق بده تا در شعبان بدست آوریم و حالا وقت وداع با شعبان ماه مهدی است .

خداحافظ ای ماه خدا ! خدا حافظ ای ماه مهربانی ، ای ماه عشق

چقدر دلم برایت تنگ می شود ، دیروز که آمدی با لبخند تو را در آغوش گرفتم ، غافل از اینکه به همین زودی باید با تو وداع کنم ، اما امروز با چشمان اشکبار و با بغض در گلو و با دلتنگی با تو وداع می کنم گر چه تحمل این دوری سخت است اما به امید آمدن ماه رمضان تحمل درد دوریت برایم آسان می شود.

خدایا ! این دلهای غفلت زده و زنگار گرفته را آماده رمضان کن ، رجب و شعبان گذشت به ما توفیق درک رمضان را عنایت فرما.

صمیمانه با ماه مبارک

بار خدایا؛

وسوسه های نفس نگذاشت، جانم در نهر رجب تطهیر شود؛

از در آویختگان درخت طوبای شعبان هم که نبودم؛

ترحم فرما و در دریای رحمت رمضانت مستقرم نما …

تقدیم به مقام شامخ استاد شهید مطهری

ای روح مطهر !


اکنون در این زمان سراسر نیاز،  کویر عطشناک اندیشه های جستجو گر نسل ما بیش از همه وقت انتظار تو را می کشد و در عرصه هجوم ” بودن ” های کاذب و وجود های مصنوعی ” نبود ” تو را غمگنانه می سراید و بر بام دلش آوای اندوه سر می دهد . اکنون جوانه های رسته از شاخه های انقلاب جویاتر از پیش ، چشم به بارش اندیشه های تو دوخته است تا همچون همیشه سرزمین بکر افکار را برویانی و ساقه های خشکیده و قحطی زده را به برگ و بار بنشانی .


ای روشنایی خورشید ! 

چه می شد که دیگر بار انفجار فجری می شد و تابش سحری از دامان فلق ؟؟؟؟ چه می شد که نسل شب زده ما طلوع  دانش اصیل تو را بر افق افکار خویش به تماشا می نشست و اسلام را از زبان تو می شنید ؟؟؟؟


باغ اندیشه های نسل ما پر از نیلوفر سوال است . چه می شد که دستهای مهربان و صمیمی تو علف هرزه های شبهه ها و اشکالات را می چید و ساقه های ترد ذهن ما  را آبیاری می کرد و گلبوته های شناخت ما را می شکوفاند ؟؟؟


عرضه اسلام به این نسل مشتاق دور از هر گونه پیرایش و آرایش ، حاصل

عمر تو بود و

تو خو د حاصل عمر امام بودی


 

حکایت امام حسین ( علیه السلام ) و معلم فرزندش

شخصى در مدینه، مدرسه اى بنا کرده و به آموزش کودکان مشغول بود. روزى یکى از فرزندان امام

حسین علیه السلام به مدرسه وى رفت و آیه شریفه «الحمد لله رب العالمین» را آموخت. وقتى به

منزل برگشت، آیه را تلاوت کرد و معلوم شد آن را در مدرسه از معلم آموخته است.

امام حسین علیه السلام هدایاى بسیارى براى معلم فرستاد؛ آن گونه که موجب شگفتى گروهى از

یاران آن حضرت شد.

آنها نزد امام آمدند و عرض کردند: آیا آن همه پاداش به معلم رواست که شما در برابر آموزش یک آیه،

این همه براى وى فرستاده اید؟ حضرت فرمود: آنچه دادم، چگونه برابرى مى کند با ارزش آنچه او به

پسرم آموخته است؟

اعزام 18 تن از خواهران مبلغه مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا... علیها ) و مرکز تخصصی ریحانه الرسول ( سلام ا... علیها ) شهرستان جویبار در ایام اعتکاف

 

همزمان با فرا رسیدن ماه پر فیض رجب و ایام البیض 18 تن از خواهران مبلغه حوزه های علمیه خواهران شهرستان جویبار جهت انجام فعالیتهای فرهنگی – تبلیغی به ستاد اعتکاف شهرستان جویبار اعزام شدند .

خانم میرزایی مدیریت مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار ، ضمن مثبت ارزیابی کردن فعالیتهای تبلیغی این خواهران گفت : ” با توجه به نیاز جامعه در زمینه آسیبهای وارده بر مسائل اعتقادی و دینی مردم  به ویژه قشر جوان و نوجوان ، ایام اعتکاف بهترین فرصت برای طلاب جهت تاثیر گذاری و ارشاد نسل حاضر می باشد . “

ایشان با اشاره به توانمندیها ی مبلغین در این عرصه تاکید کرد : ” آشنایی مبلغین به علوم و فناوری های روز جهت اثر گذاری بیشتر در مخاطب باید مورد توجه باشد . “

خانم میرزایی مدیریت مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار با بیان نتایج به دست آمده از حضور طلاب در جمع معتکفین و ارتباط چهره به چهره با مخاطبان افزود : ” مهمترین دستاورد از حضور مبلغین ، شناسایی مشکلات و ناهنجاریهای طیف جوان و نوجوان در اعتکاف بوده که طبق نظرکارشناسانی  که در بخش مشاوره فعالیت می کردند ، درصد بیشتر این مشکلات همگانی و فرا گیر است که کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد . “

ایشان در ادامه با اشاره به راهکارهای ارائه شده جهت رفع این مشکلات  گفت : ” بیشترین آسیبها ناشی از عدم آگاهی خانواده ها از مباحث تربیتی می باشد که در زمینه آموزش و بصیرت افزایی آنها باید تمهیداتی اندیشیده شود . “

لازم به ذکر است اهم فعالیتهای تبلیغی خواهران در این ایام برگزاری جشن میلاد امام علی ( علیه السلام ) همراه با سخنرانی خانم قاسمی مدیریت مرکز تخصصی ریحانه الرسول ( سلام ا…علیها) ، برپایی محفل انس با قرآن کریم همراه با تلاوت قاری و حافظ کل قران کریم از حوزه علمیه ، برگزاری محفل انس با شهدا با همکاری بسیج طلاب ، برگزاری نشست مهدویت به صورت جمعی با موضوع ارتباط با امام زمان ( عج ا… ) ، بر پایی حلقه های معرفتی  با حضور طلاب در طول شبانه روز با موضوعاتی از قبیل ( بررسی شبهات دینی ، آموزش مهارتهای زندگی ( مشاوره ) ، پاسخ به سوالات شرعی ، آموزش صحت قرائت نماز ، آموزش مسائل اعتقادی و… ) .

 

لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست ....

لیله الرغائب توسط ملائکه نامگذاری شده است :

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را “لیله الرغائب” می‌نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند.» (إقبال الأعمال (ط – القدیمه)،ج‏۲، ص۶۳۲

مغالطه بزرگ در معنای لیله الرغائب:

در طول سالیان اخیر اشتباه بزرگی در معنای لیله الرغائب پدید آمده و به اشتباه به اولین شب جمعه با عظمت ماه رجب ” شب آرزوها” اطلاق می شود و منشأ آن کار غیر کارشناسی و تبلیغ آن در رسانه هاست. به بهانه این شب شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی با تهیه گزارش و خبر و مصاحبه  از مردم این سوال را می پرسند: در این شب چه آرزوی می کنید ؟ سیل انبوه پیامک هایی که بین اقشار جامعه در این شب رد و بدل می شود شاهد بر رسوخ و فراگیری این اشتباه فاحش در جامعه است.

اصولا “آرزو” و “آرزو کردن” در آموزه های دینی ما به مذمت از آن یاد شده است تا جایی که حضرت علی علیه السلام در خطبه خود  فرمودند: بیشترین چیزی که نسبت به آنها از شما می ترسم دو چیز است اول: پیروی از هوی و هوس دوم: آروزهای دور و دراز (الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏8 ؛ ص58 ) و در عوض آنچه سفارش زیاد و مورد تاکید قرار گرفته است داشتن حالتی بین “امید “به رحمت خداوند و “ترس” از عذاب اوست .
با دقت در معنای لغوی “رغائب” متوجه می شویم که “رغائب” جمع “رغیبة” است که به دو معنا استعمال می شود:

اول :  چیزی که مورد میل و رغبت مردم است (  المحيط في اللغة، ج‌5، ص 75* )
المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي، ج‌2، ص   231  دوم  :  بخشش کثیر و فراوان   (
طریحی در معنای صلاه الرغائب می نویسد: نمازی است که به خاطر ثواب عظیم آن مردم به آن رغبت می کنند .

( مجمع البحرین ، ج2، ص72 )
بنابراین هیچ کدام از معانی آن ارتباطی با “آرزو” و “آروز کردن” ندارد و هدف از لیله الرغائب این نیست که  با رسانه ای تماس بگیریم و یا در مسابقه ی پیامکی شرکت کنیم و مطالبی را به عنوان  آرزو برای دیگران ردیف کنیم .
بلکه معنای “لیلة الرغائب” این است که عبادت و راز و نیاز با خدا در این شب آن قدر عظمت دارد و دارای ثواب است که قلوب مومنین خدا جو و عاشق رغبت دارند در این شب رحمت پس از نماز مغرب و گشودن روزه خويش، ساعتي را به اقامه نماز و استغفار و مناجات با پروردگارشان به سرآورند و بخشش و رحمت و مغفرت او را طلب کنند و پر واضح است که  اینها همه غیر از آرزو کردن صرف است پس به مردم تلقین نکنیم که لیله الرغائب شب آروزهاست و هر کس در این شب آروز کند آروزیش برآورده خواهد شد.

و اما امشب …………

نخستین شب جمعه ماه پربرکت رجب «لیله الرغائب» است . من و تو در این شب بزرگ دست به دعا برای رهایی و نجات مسلمانان سوریه، ‌فلسطین، عراق، افغانستان،‌ بحرین و…..از ظلم استکبار، صهیونیزم و وهابیت بلند خواهیم کرد

امشب شب لیله الرغائب است. هرچه فکرکردم که بهترین  و والاترین دعا چه دعایی است ؟ ناخود آگاه به یادسخنی از پیامبر نور و رحمت برای عالمیان افتادم که فرموده اند : ” من اصبح لايهتـم بامور المسلمين فليـس منهم و مـن سمع رجلا ينادى يا للمسلميـن فلم يجبه فليس بمسلم . “

“هر كه صبح كند و به امور مسلميـن همت نگمارد ، از آنها نيست ؛و هركـس بشنود كه شخصـى فرياد مـيزنـد: (( اى مسلمانها به فريادم برسيد)) ولـى جـوابـش نگـويد،مسلمان نيست . “

این بود که به خود نهیب زدم شرط مسلمانی نیست که برادران و خواهران مسلمانمان در سوریه، ‌فلسطین، عراق، افغانستان،‌ بحرین و…..جای جای این جهان در زیر ظلم و ستم چکمه های استکبار و صهیونیزم و هابیت باشند و من و تو در این شب بزرگ دست به دعا برای رهایی و نجات آنان بلند نکنیم .

شاید خدای رحمان و رحیم به دلیل اینکه دیگران را به فرموده حضرت زهرا سلام الله بر خود مقدم داشتیم ،‌از باب فضل و رحمت خویش حاجات فردی ما را هم نیز برآورده کرده و از پیاله معرفت الله سیرابمان کند. ان شاالله

 

بهار انقلاب در راه است ...

وقتی صدای پای بهمن از کوچه پس کوچه های خاطره ها به گوش تو می رسد. گویی شهیدانند که

آمده اند برای بیعت دوباره برای هشدار و تذکر و بیداری . بهمن که از راه می رسدشهیدان پیمان نامه ی

خونین شهادت را برای تجدید امضای تک تک ما می آورند تا فراموش نکنیم که باغبان لاله ها امام

مهربان بود و سایبان لحظه ها، نگاهش هنوز هم نگران باغمان است. هر بهمن امام است که دوباربر

بال ملائک به دیدارمان می آید و کوچه های باغمان را پر از نسترن و نیلوفر می نماید. گام هایش همه

جا یاس می کارد و گل محمدی به خانه ها هدیه می کند.

بهمن همیشه در راه است.


فرارسیدن ایام مبارک فجر طلیعه ی آزادی ملت و محو استبداد و واپس راندن

استعمار، بر ملت بزرگ ایران مبارک باد.

دیدار امام حسن عسکری ( علیه السلام ) از یک خانواده نصرانی


يكى از راويان حديث به نام جعفر بن محمّد بصرى حكايت كند:
روزى در محضر حضرت ابومحمّد، امام حسن عسكرى عليه السلام بوديم ، يكى از ممورين خليفه وارد شد و گفت : خليفه پيام داد كه چون اءنوش ‍ نصرانى يكى از بزرگان نصارى - در شهر سامراء است و دو فرزند پسرش ‍ مريض و در حال مرگ هستند، تقاضا كرده اند كه برويم و براى سلامتى ايشان دعا كنيم .
اكنون چنانچه مايل باشيد، نزد ايشان برويم تا در نتيجه به اسلام و خاندان نبوّت ، خوش بين گردند.
امام عليه السلام اظهار داشت : شكر و سپاس خداوند متعال را كه يهود و نصارى نسبت به ما خانواده اهل بيت از ديگر مسلمين عارف تر هستند.
سپس حضرت آماده حركت شد، لذا شترى را مهيّا كردند و امام عليه السلام سوار شتر شد و رهسپار منزل نوش گرديد.
همين كه حضرت نزديك منزل نوش نصرانى رسيد، ناگهان متوجّه شديم نوش سر و پاى برهنه به سوى امام عليه السلام مى آيد و كتاب انجيل را بر سينه چسبانده است ، همچنين ديگر روحانيّون نصارى و راهبان ، اطراف او در حال حركت هستند.
چون جلوى منزل به يكديگر رسيدند، نوش گفت : اى سرورم ! تو را به حقّ اين كتاب - كه تو از ما نسبت به آن آگاه تر هستى و تو از درون ما و آئين ما مطّلع هستى - آنچه را كه خليفه پيشنهاد داده است انجام بده ، همانا كه تو در نزد خداوند، همچون حضرت عيسى مسيح عليه السلام هستى .
امام حسن عسكرى عليه السلام با شنيدن اين سخنان ، حمد و ثناى خداوند را به جاى آورد و سپس وارد منزل نصرانى شد و در گوشه اى از اتاق نشست .
و جمعيّت همگى سر پا ايستاده و تماشاى جلال و عظمت فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله بودند، بعد از لحظاتى حضرت لب به سخن گشود و اشاره به يكى از دو فرزند مريض نمود و اظهار داشت :
اين فرزندت باقى مى ماند و ترسى بر آن نداشته باش ؛ و امّا آن ديگرى تا سه روز ديگر مى ميرد، و آن فرزندت كه زنده مى ماند مسلمان خواهد شد و از مؤمنين و دوستداران ما اهل بيت قرار خواهد گرفت .
نوش نصرانى گفت : به خدا سوگند، اى سرورم ! آنچه فرمودى حقّ است و چون خبر دادى كه يكى از فرزندانم زنده مى ماند، از مرگ ديگرى واهمه اى ندارم و خوشحال هستم از اين كه پسرم اسلام مى آورد و از علاقه مندان شما اهل بيت رسالت قرار مى گيرد.
يكى از روحانيّون مسيحى ، نوش را مخاطب قرار داد و گفت : اى نوش ! تو چرا مسلمان نمى شوى ؟
پاسخ داد: من اسلام را از قبل پذيرفته ام و نيز مولايم نسبت به من آگاهى كامل دارد.
در اين موقع ، حضرت ابومحمّد، امام عسكرى عليه السلام اظهار نمود: چنانچه مردم برداشت هاى سوئى نمى كردند، مطالبى را مى گفتم و كارى مى كردم كه آن فرزندت نيز سالم و زنده بماند.
نوش گفت : اى مولا و سرورم ! آنچه را كه شما مايل باشيد و صلاح بدانيد، من نيز نسبت به آن راضى هستم .
جعفر بصرى گويد: يكى از پسران اءنوش نصرانى همين طور كه امام عليه السلام اشاره كرده بود، بعد از سه روز از دنيا رفت و آن ديگرى پس از بهبودى مسلمان شد و جزء يكى از خادمين حضرت قرار گرفت .

گفتکوی ساده خالق و مخلوق

 

 در رویاهایم دیدم که با خدا گفتگو میکنم

خدا پرسید: پس تو می خواهی با من گفتگو کنی ؟

من در پاسخ گفتم:  اگر وقت دارید

خدا گفت :     وقـت من بینهایت اسـت

پرسیدم: چه چیز بشر تو را سخت متعجب می سازد ؟

خدا پاسخ داد:   کـودکیـشـان

اینکه آنها از کودکیشان خسته می شوند و عجله دارند که بزرگ شوند و دوباره پس از مدتها آرزو می

کنند باز کودک شوند

اینکه آنها سلامتی خود را از دست می دهند تا پول بدست آورند و پولشان را از دست می دهند تا

سلامتی از دست رفته را باز جویند

اینکه با اضطراب به آینده می نگرند و حال خویش را فراموش

می کنند

اینکه آنها بگونه ای زندگی می کنند که گوئی هرگز نمی میرند و بگونه ای می میرند که گوئی هرگز

نزیستند

دستهای خدا دستانم را گرفت و مدتی سکوت کردیم

من پرسیدم: بعنوان پدر میخواهی کدام درسهای زندگی را فرزندانت بیاموزند

گفت: بیاموزند که آنها نمی توانند کسی را وادار کنند که عاشقشان باشد

همه کاری که آنها می توانند این است که اجازه دهند خودشان دوست داشته باشند

بیاموزند که درست نیست خودشان را با دیگران مقایسه کنند

بیاموزند که فقط چند ثانیه طول می کشد تا زخمهای عمیقی در قلب آنها که دوستشان داریم ایجاد

کنیم

اما سالها طول می کشد تا آن زخمها را التیام بخشیم

بیاموزند ثروتمند کسی نیست که بیشترین ها را دارد

بلکه کسی است که به کمترین ها نیاز دارد

بیاموزند که دو نفر می توانند به یک نقطه نگاه کنند و آنرا متفاوت ببینند

بیاموزند که کافی نیست فقط دیگران را ببخشند

بلکه خود را نیز باید ببخشند

من با خضوع گفتم: از شما بخاطر این گفتگو سپاسگذارم

آیا چیز دیگری است که دوست دارید به فرزندانتان بگوئید ؟

خدا لبخند زد و گفت :

فـقـط ایـنـکـه بـدانـنـد مـن ایـنـجـا هــسـتــم

((هــمــیــشــه ))

 

درد دل حضرت زینب ( سلام ا... علیها ) با برادر

اگرچه پای فراق تو پیرتر گشتم

مرا ببخش عزیزم که زنده برگشتم

شبیه شعله شمعی اسیر سو سو یم

رسیده ام سر خاکت ولی به زانویم

بیا که هر دو بگرییم جای یکدیگر

برای روضه مان در عزای یکدیگر

من از گلوی تو نالم… تو هم ز چشم ترم

من از جبین تو گریم …تو هم به زخم سرم

من از اصابت آن سنگهای بی احساس

تو از نگاه یتیمت به نیزه عباس

بر آن صدای ضعیفت بر این نفس زدنم

برای چاک لبانت به جای جای تنم

من از شکستن آن ابروی جدا از هم

تو از جسارت آن دستهای نامحرم

به زخم کاری نیزه که بازی ات میداد

به نقش های کبودی که بر تنم افتاد

همین بس است بگویم که زخم تسکین است

و گوش های من از ضرب دست سنگین است

چهل شب است که با کودکان نخوابیدم

چهل شب است که از خیزران نخوابیدم

چهل شب است نه انگار چهارصد سال است…

…هنوز پیکر تو در میان گودال است

هنوز گرد تنت ازدحام میبینم

به سمت خیمه نگاه حرام میبینم

هر آنچه بود کشیده ز پیکرت بردند

مرا ببخش که دیر آمدم سرت بردند

مرا ببخش نبودم سر تو غارت شد

کنار مادرم انگشتر تو غارت شد

شعر از : حسن لطفی

خاطره خواندنی آیت‌الله مکارم شیرازی از پیاده‌روی روز اربعین

 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز که در دوران طلبگی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ هجری قمری در نجف

اشرف ساکن بوده است، این مرجع تقلید دو بار توفیق پیاده‌روی از نجف تا کربلا را داشته است. وی با

پای برهنه از مسیر شط (رودخانه) که حدود ۲۰ کیلومتر طولانی‌تر از مسیر کنونی نجف کربلاست و

حدود ۳ روز به طول می‌انجامید، به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) مشرف شدند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به خاطره پیاده‌روی از نجف به سوی کربلا، می‌گوید: وقتی به یکی از

این مُضیف‌ها رسیدیم، صاحب مضیف دعوت و اصرار کرد که مهمان او بشویم و آنجا استراحت کنیم، به

او توضیح دادیم که چون امروز کم راه رفته‌ایم و باید مسافت بیشتری را طی کنیم، فرصت ماندن

نداریم، پس از کمی اصرار او و امتناع ما، ناگهان صاحب مضیف که معلوم بود چند وقتی است که

مهمان برایش نرسیده و از این بابت خیلی ناراحت است، ناگهان چاقویش را در آورد و تهدید کرد که

من مدتی است مهمان برایم نیامده است و شما حتماً باید مهمان ما بشوید! اینقدر مهمانی کردن

زائر امام حسین(ع) در نزد اینها اهمیت و ارزش داشت. … البته بالاخره بعد از اینکه توضیح بیشتری

برایش دادیم و قول دادیم که از طرف او زیارت کنیم، اجازه داد که ما برویم.

 

نشست بصیرتی باموضوع " تحلیل تفکر بسیجی "

برگزاری نشست بصیرتی با موضوع ” تشریح و تحلیل تفکر بسیجی “

در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار

همزمان با فرا رسیدن گرامیداشت هفته بسیج ، مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا…. علیها ) به همت

پایگاه مقاومت بسیج طلاب این مدرسه اقدام به برگزاری نشست بصیرتی با عنوان ” تشریح و تحلیل

تفکر بسیجی ” نموده است .

در این مراسم جانباز جنگ تحمیلی حجت الاسلام والمسلمین بهرامی ، ریاست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جویبار با حضور

در جمع طلاب بسیجی به تشریح و تحلیل تفکر ناب بسیجی پرداخت و با تاکید بر این مساله که بسیج یک تفکر و اندیشه است

گفت : ” تفکر ناب بسیجی نشات گرفته از معارف قرآنی است ” .

وی با اشاره به دشمن ستیزی استکبار که قصد خاموش کردن چراغ این تفکر را دارد بیان داشت : ” دشمن همه تلاشش این

است که نگاه عالی به اندیشه بسیج را در اجتماع کم رنگ کند د رحالیکه این نگاه در پیکره اجتماع و تمامی امور جاری است ” .

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان خاطراتی از دوران حضورشان در جنگ و حشر و نشر با رزمندگانی که به مقام رفیع

شهادت نائل آمدند گفت: ” آنچه باعث رنج و عذاب جامعه امروز ماست ، عادی شدن گناه و عدم توجه به منکرات در جامعه

است در حالیکه تفکر بسیجی _ که شهدای ما به آن مجهز بودند _ تحمل محیطی که در آن گناه باشد را ندارد ” .

و ی در ادامه با اشاره به مساله تحریم اقتصادی و این تفکر ضعیفی که گمان می کنند نجات کشور ما به دست دشمن است تاکید

کرد:  ” اقتصاد مقاومتی که نشات گرفته از تفکر و اندیشه بسیجی است اگر در فرهنگ ما جا بیفتد می توان تحریم را دور زد و

بی اثر کرد". ایشان با تاکید بر این مساله که دشمن با تاثیر ارتباط تنگاتنگ روحانیت و بسیج پی برده و در پی ایجاد شکاف بین

این دو نهاد است گفت : ” در فرهنگ بسیجی روحانیت در راس است و خط قرمز یک بسیجی ولایت فقیه است که دقیقا بر

گرفته از معارف قرآن می باشد ” .

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی در پایان به مساله انس و ارتباط  با خدا اشاره کرده و با شرح خاطراتی از بسیجیان ایام جنگ

که انس عجیبی با خداوند و ائمه معصومین داشتند گفت : ” در فرهنگ بسیجی ذکر و مناجات و توسل ریشه عمیقی دارد و

بسیجی با همین عناصر زنده است . “

بقیع ، خاموش اما پر فریاد

                                                 ” ویژه 8 شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع”

اينجا گورستان بقيع است و اين خاک، گنجينه‌دار فريادي است که قرن‌ها، ارباب جور آن را در سينه ما محبوس کرده‌اند.
حکايت بقيع، حکايت غربت است، غربت اسلام
و با که بايد اين راز را باز گفت
که اسلام در مدينة النبي از همه جا غريب‌تر است.
اي چشم، خون ببار تا حجاب از تو بردارند
و ببيني که اين خاک گنجينه‌دار نوراست و مدفن عشق
و اينجا بقعه‌اي است از بِقاع بهشت!
و آن نفخه‌اي که در بهشت، روح مي‌دمد، از سينه اين خاک برمي‌آيد
چرا که اينجا مدفن کليدداران بهشت است.
اي بقيع مطهر
اي رازدار صديق صديقه اطهر
و اي هم‌نواي مولا مهدي(عج ا… )
آ‌ن‌گاه که غريبانه آنجا به زيارت مي‌آيد.
اي بقيع با ما سخن بگو
با ما از رازهاي سر به مُهري که در سينه داري بگو
بگو، با ما بگو
لابد صداي گريه غريبانه آن يار را
هنگامي که بر غربت اسلام مي‌گريد، شنيده‌اي؟
بگو، با ما بگو که حبيب ما
در رازگويي‌هاي علي‌وار خويش
و در مناجات‌هاي سجادگونه‌‌اش، چه مي‌گويد
اي تربت مطهر!
اي آن‌که بر تربت تو، جاي جاي، نشانه پاي حبيب ما و اثر اشک‌هاي غريبانه او باقيست
اي هم‌نواي مولا مهدي!
اي کاش ما بجاي خاک تو بوديم
و هنگامي که آن يار غايب از نظر به زيارت قبور مي‌آمد
بر پاي او بوسه مي‌زديم
گفتي که هر جا دلتان شکست، قبر من آنجاست
سال‌هاست که من مزار ناشناس تو را
در شکسته‌هاي دلم پنهان کرده‌ام،
تا مبادا پاي غريبه‌اي خلوت محبت ما را بر هم زند
و تير نگاه نامحرمي از ملاقات‌هاي شبانه‌مان باخبر شود.
خواستم بر مزارت گل بوته‌هاي اشک بکارم
اما استخوان در گلو، راه را بر بغض بست
و خار در چشم، راه را بر گريستن!
هر شب مشتي از تربت تو را با خود به خانه مي‌آورم
تا در روزهاي خانه‌نشيني‌ام، براي پسر آخر الزمانمان
دانه‌هاي صبر را به رشته تسبيح در آورم
عادت کرده‌ام که بي‌چراغ و پاي برهنه به ديدارت بيايم
تا کسي نفهمد که اين زائر غريب که هر شب از کوچه‌هايشان مي‌گذرد
از زيارت کدام قبر مخفي بازمي‌گردد.
سید شهیدان اهل قلم ، شهید آوینی

" مادر و دختر" به مناسبت وفات ام المومنین ، بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه ( سلام ا... علیها )

خبر پیک اجل مادر کوثر شده بود
صحبت از رفتن غمخوار پیمبر شده بود
مالک الموت برایش پرو بال آورده
مادر حضرت صدیقه کبوتر شده بود
وقف اسلام شد و وقف خدا و قرآن
عاشقانه چقدر حامی رهبر شده بود
اصلا از برکت او هست اگر اسلام است
اینچنین بود که او از همه برتر شده بود
تا چه حد است مقامش که کنار زهرا
نام او وارد ادعیه ی دفتر شده بود؟
بار بست همدم و دلدار پیمبر حالا
نوبت ام ابیهایی دختر شده بود


**
دختری ماند از او ، دختری همچون خود او
دختری که سپر و حامی همسر شده بود
چقدر غصه ی کج راهی مردم را خورد
چقدر آه شد و دیده ی او تر شده بود
علت بوی خوش شهر مدینه از اوست
عود آتش زده اند – شهر معطر شده بود !


***
دختری ماند از او دختری همچون خود او
زینبی که همه عمر وقف برادر شده بود
عزت و هیبت او هیمنه ی دشمن ریخت
خطبه خواند ، کوفه و می دید که حیدر شده بود
یک تنه خود یه سپاه است ، بترسد دشمن
چه کسی گفت که او لحظه ای مضطر شده بود
مضطر هم دیده اگر شد بخدا علت داشت
در پی پوشیه و چادر و معجر شده بود
به کجا ختم شد این شعر چرا اینگونه ؟
قافیه ها همگی مادر و دختر شده بود !

یاسر مسافر

 

تسلیت باد وفات جانسوز ام المومنین ، همسر با وفای پیامبر اسلام

( صلی ا…. علیه و آله ) ، حضرت خدیجه ( سلام ا… علیها ) .

آثار و فوائد جسمی روزه در تابستان از منظر علم پزشکی

روزه فواید جسمی و روحی فراوانی برای روزه دار دارد و فارغ از تشنگی که ممکن است برای بدن مضر باشد (که البته

راه حل هایی برای آن هم در نظر گرفته شده)، می تواند یک ماه تمام سیستم های گوارشی بدن را تنظیم کند.


دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه و رژیم درمانی فواید روزه داری را شرح داده است:


چربی بالا فرصت مناسبی برای روزه داری


حتی اگر تمام وعده های سحر و افطار را مفصل برگزار کنید و چیزی برای خوردن کم نگذارید باز هم در ماه مبارک رمضان

20 تا 30 درصد مصرف غذا کاهش پیدا می کند. دکتر کیمیاگر معتقد است این کم شدن مواد غذایی، به کم شدن

چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن کمک می کند.


از طرفی در مدت روزه داری، دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر

دستگاه‌هایی که به گونه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت کرده و پس از روزه داری به شیوه بهتری

اعمال خود را انجام خواهند داد.


باید این واقعیت را پذیرفت که روزه گرفتن باعث استراحت معده می شود چرا که در حالت روزه اسید معده به جای غذا

به وسیله صفرا، خنثی می‌شود و زخم معده ایجاد نمی‌شود. البته این نکته نیز باید حتما مورد توجه قرار گیرد که در زمان

افطار افراد از پرخوری زیاد خودداری کنند، چرا که همین پرخوری باعث زیان های زیادی برای دستگاه هاضمه می شود.


روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب

قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته، مخصوصاً امراضی را که به آلات هاضمه به خصوص کلیه و کبد عارض می

شود و توسط دارو نمی توان آنها را علاج کرد، روزه بخوبی معالجه می کند، چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوء

هاضمه روزه گرفتن است، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می گردد، بهترین طریقه معالجه اش همانا روزه گرفتن

است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات بواسطه خستگی کبد است، که در مواقع زیادی عمل و فعالیت نمی تواند

صفرا را از خون بگیرد. پس بهتر است که این بیماران این یک ماه را از دست ندهند.


البته این روزه داری آدابی دارد که باید آن را رعایت کرد تا به سلامت روح کمک شود. مثلا اینکه غذاهای سحر روزه داران

باید کم حجم و خواب آن‌ها نیز متناسب باشد و روزه داران از خوابیدن پس از خوردن سحری اجتناب کنند. روزه داری

موجب امتناع افراد حتی از خوردن مواد حلال مانند آب می‌شود و این امتناع از حلال‌ها نیز اراده انسان را قوی می‌کند.

عصبانیت‌های برخی از افراد به هنگام روزه داری به علت پرخوری آن‌ها به هنگام سحر است؛ که بدن را در طول روز برای

جذب آب فعال می‌کند.


فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذاها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر

از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه داری، مواد غذایی خود را دفع می کند و همین طور کبد، که برای حل و هضم غذا

مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع

آوری شده خواهد کرد.


دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می کند. افراد روزه دار باید بدانند که

استفاده از انواع میوه و سبزیجات، می‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی پرنمک باشد. همچنین مصرف شیر فراوان

نیز سبب رفع تشنگی می‌شود. استفاده از غذاهایی که آسان هضم می‌شود و باعث جذب انرژی لازم در بدن می‌شود،

به روزه داران توصیه می‌گردد.


پزشکان خارجی درباره فواید روزه چه می گویند؟


دکتر کارلوی آمریکایی در مورد فواید روزه می گوید: تنها طریق قطع ریشه سرطان روزه است و بس. درمان از طریق روزه

فایده ویژه ای در بیماری های کم خونی، ضعف روده ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل های خارجی و داخلی، سل، نِقرس،

بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی،

عرق النساء، خراز (ریختگی پوست) و بیماری های دیگر دارد.

دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی های زائد بدن، کوره متابولیسم خود را می افروزد. در مدت 50 سال که از

تأسیس کلینیک اتوبوخنگر می گذرد، بیش از 50 هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شده اند. دانستن فلسفه

احکام، سبب معرفت و شناخت بیشتر نسبت به دین می گردد و همین شناخت، باعث تقویت اعتقاد و ایمان انسان

خواهد شد.


دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی) نیز معتقد است: لزوم روزه داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا

گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود، ولی در عین حال کیفیات پوشیده ای که اهمیت

زیادی دارند، به فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی

می کنند.

نگویید رمضان ، بگویید ماه رمضان

رمضان از اسماء الله است

هشام بن سالم نقل روايت می ‏نمايد و می ‏گويد: ما هشت نفر

از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر (عليهما السلام)

بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم.

فقال عليه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء

رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا يجيى و لا

يذهب و انما يجيى‏ء و يذهب الزائل و لكن قولوا شهر رمضان

فالشهر المضاف الى الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذى

انزل فيه القرآن، جعله الله تعالى مثلا و عيدا و كقوله تعالى فى

عيسى بن مريم (عليهما السلام) و جعلناه مثلا لبنى اسرائيل.

امام عليه السلام فرمود:

نگوئيد اين است رمضان، و نگوئيد

رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامى از اسماء الله است

كه نمی ‏رود ونمی ‏آيد كه شى‏ء زائل و نابود شدنى می ‏رود و می ‏آيد،

بلكه بگوئيد ماه رمضان،

پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم،كه

اسم اسم الله می ‏باشد، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در

او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عيد قرار داده است

همچنانكه پروردگار بزرگ عيسى بن مريم (سلام الله عليهما) را

براى بنى اسرائيل مثل قرار داده است، و از حضرت على بن ابى

طالب (عليه السلام) روايت ‏شده كه حضرت فرمود:

«لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما

رمضان‏»  شما به راستى نمى‏دانيد كه رمضان چيست (و چه

فضائلى در او نهفته است).

آفتاب از نگاه آفتاب

بیان 10 کار بزرگ حضرت امام خمینی ( ره ) از کلام رهبری


اولين كار بزرگ او، احياى اسلام بود:


دويست سال است كه دستگاههاى استعمارى سعى كردند تا اسلام به دست فراموشى سپرده شود. يكى از نخست‏وزيرهاى انگليس در جمع سياستمداران استعمارى دنيا اعلام كرده بود كه ما بايد اسلام را در كشورهاى اسلامى منزوى كنيم! قبل و بعد از آن نيز پولهاى گزافى خرج شد تا اسلام در درجه‏ى اول از صحنه‏ى زندگى، و در درجه‏ى دوم از ذهن و عمل فردى انسانها خارج شود؛ چون مى‏دانستند اين دين، بزرگترين مانع در راه چپاول قدرتهاى بزرگ و استكبارى است. امام ما اسلام را دوباره زنده كرد و به ذهن و عمل انسانها و صحنه‏ى سياسى جهان برگرداند.


دومين كار بزرگ او، اعاده‏ ى روح عزت به مسلمين بود:


اين‏گونه نبود كه اسلام صرفاً در بحثها و تحليلها و دانشگاهها و صحن جامعه و زندگى مردم مطرح شود؛ بلكه بر اثر نهضت امام ما، مسلمانها در همه جاى عالم احساس عزت كردند.
يك نفر مسلمان از كشورى بزرگ كه مسلمين در آن در اقليت قرار دارند، به من مى‏گفت: قبل از انقلاب اسلامى، مسلمان بودن خود را هرگز اظهار نمى‏كرديم. طبق فرهنگ آن كشور، همه اسم محلى داشتند، و هرچند خانواده‏ هاى مسلمان روى بچه‏ هاى خود اسم اسلامى مى‏گذاشتند، اما جرأت نمى‏كردند آن اسم را اظهار كنند و از بيان آن خجالت مى‏كشيدند! اما بعد از انقلاب شما، مردم ما با افتخار اسم اسلامى خود را مى‏گويند، و اگر از آنها بپرسند كه شما چه كسى هستيد، اول آن اسم اسلامى را با افتخار بر زبان مى‏آورند.
بنابراين، با كار بزرگى كه امام(ره) انجام داد، مسلمانها در همه جاى دنيا احساس عزت مى‏كنند و به مسلمانى و اسلام خود مى‏بالند.


سومين كار بزرگ او اين بود كه به مسلمانها احساس درك امت اسلامى داد:


قبل از اين، مسلمانها در هر جاى دنيا كه بودند، چيزى به نام امت اسلامى برايشان مطرح نبود و يا اصلاً جدى تلقى نمى‏شد. امروز همه‏ى مسلمانها در اقصاى آسيا تا قلب آفريقا و تمام خاورميانه و در اروپا و امريكا، احساس مى‏كنند كه جزو يك جامعه‏ ى جهانىِ بزرگ به نام امت اسلامى هستند. امام احساس شعور نسبت به امت اسلامى را ايجاد كرد، كه بزرگترين حربه براى دفاع از جوامع اسلامى در مقابل استكبار است.


چهارمين كار بزرگ او، ازاله‏ى يكى از مرتجعترين و پليدترين و وابسته ‏ترين رژيمهاى منطقه و جهان بود:


ازاله‏ى حكومت پادشاهى در ايران، يكى از بزرگترين كارهايى بود كه كسى مى‏توانست آن را تصور كند. ايران مهمترين دژ استعمار در منطقه‏ ى خليج‏ فارس و خاورميانه بود. اين دژ، به دست امام ما در هم فرو ريخته شد.


كار پنجم او، ايجاد حكومتى بر مبناى اسلام بود :


چيزى كه به ذهن مسلمانها و غيرمسلمانها خطور نمى‏كرد، و خواب خوشى بود كه مسلمانهاى ساده ‏لوح هم هرگز آن را با خود تصور نمى‏كردند و نمى‏ديدند. امام(ره) در حد يك معجزه، به اين خيال افسانه‏ آميز لباس واقعيت پوشاند.


كار ششم او، ايجاد نهضت اسلامى در عالم بود:


قبل از انقلاب اسلامى، در بسيارى از كشورها و از جمله كشورهاى اسلامى، گروهها و جوانها و ناراضيها و آزادى‏طلبها، با ايدئولوژيهاى چپ وارد ميدان مى‏شدند؛ اما بعد از انقلاب اسلامى، پايه و مبناى حركتها و نهضتهاى آزاديبخش، اسلام شد. امروز در هر نقطه‏ يى از دنياى وسيع اسلام كه جمعيت يا گروهى به انگيزه‏ى آزاديخواهى و ضديت با استكبار حركت مى‏كنند، مبنا و قاعده‏ ى كار و اميد و ركنشان، تفكر اسلامى است.


هفتمين كار بزرگ او، نگرشى جديد در فقه شيعه بود:


فقاهت ما پايه‏ هاى بسيار مستحكمى داشته و دارد. فقاهت شيعه، يكى از محكمترين فقاهتها و متكى به قواعد و اصول و مبانى بسيار مستحكمى است. امام عزيزمان اين فقه مستحكم را در گستره‏يى وسيع و با نگرشى جهانى و حكومتى مورد توجه قرار داد و ابعادى از فقه را براى ما روشن كرد كه قبل از آن روشن نبود.


كار هشتم او، ابطال باورهاى غلط در باب اخلاق فردى حكام بود:


در دنيا پذيرفته شده است كه كسانى كه در رأس اجتماعات قرار مى‏گيرند، اخلاق فردىِ خاصى داشته باشند! تكبر ورزيدن، برخوردار بودن از زندگى راحت و مسرفانه، تجمل‏گرايى، خودرأيى و خودخواهى و امثال اينها، چيزهايى است كه مردم دنيا قبول كردند كه كسانى كه در رأس حكومتها قرار مى‏گيرند، اين اخلاق را داشته باشند. حتّى در كشورهاى انقلابى، انقلابيونى كه تا ديروز زير چادرها زندگى مى‏كردند و در دخمه‏ ها مخفى مى‏شدند، به مجرد اين‏كه به حكومت مى‏رسند، وضع زندگيشان عوض مى‏شود و اخلاق حكومتيشان تغيير مى‏كند و همان وضعيتى را به خود مى‏گيرند كه بقيه‏ ى سلاطين و رؤساى عالم داشتند! ما از نزديك چنين چيزى را ديده‏ ايم؛ براى مردم هم مايه‏ ى تعجب نيست.
امام ما اين باور غلط را عوض كرد و نشان داد كه رهبر محبوب و معشوق يك ملت و ديگر مسلمانان عالم، مى‏تواند زندگى زاهدانه‏ يى داشته باشد و به جاى كاخهاى مجلل، در يك حسينيه از ديداركنندگان پذيرايى كند و با لباس و زبان و اخلاق انبيا با مردم برخورد كند.
اگر دلهاى حكام و زمامداران به نور معرفت و حقيقت روشن شده باشد، تجمل و تشريفات و اسراف و برخورداريهاى زياد و خودرأيى و تكبر و استكبار، جزو لوازم حتمى زمامدارى آنها محسوب نمى‏شود. از معجزات بزرگ آن بزرگوار اين بود كه هم در زندگى خود و هم در آن دستگاهى كه به وجود آورده بود، نور معرفت و حقيقت تجلى يافته بود.


كار نهم او، احياى روحيه‏ ى غرور و خودباورى در ملت ايران بود:


برادران عزيز! حكومتهاى استبدادى و فردى، سالهاى متمادى ملت ما را به صورت ملتى ضعيف و مستضعف و توسرى‏خور در آورده بودند؛ ملتى كه از استعداد جوشان و خصلتهاى جمعىِ فوق‏ العاده ممتاز برخوردار است و در طول تاريخ بعد از اسلام، اين‏همه افتخارات علمى و سياسى دارد.
قدرتهاى خارجى - مدتى انگليسيها و مدتى هم روسها و ديگر دولتهاى اروپايى، و پس از آن امريكاييها - ملت ما را تحقير كرده بودند. ملت ما هم باور كرده بود كه قابليت و لياقت كارهاى بزرگ را ندارد، سازندگى از او بر نمى‏آيد، ابتكار از او ساخته نيست و ديگران بايد بر او آقايى كنند و به او زور بگويند! بنابراين، روح غرور و افتخار ملى را در ملت ما كشته بودند؛ ولى امام عزيز ما، روح غرور و افتخار ملى را در ملت ايران بيدار و زنده كردند.
در همان حال كه ملت ما از احساسات و نخوتهاى بيجاى ناسيوناليستى - كه استكبار عامل آن، و رژيم منحوس پهلوى مروجش بود - مبرا هستند، اما احساس عزت و قدرت مى‏كنند. امروز ملت ما از دست به دست هم دادن و توطئه‏ ى مشترك شرق و غرب و ارتجاع نمى‏ترسند و احساس ضعف هم نمى‏كنند. جوانهاى ما احساس مى‏كنند كه خودشان مى‏توانند كشورشان را بسازند. مردم ما احساس مى‏كنند كه قدرت و توان آن را دارند كه در مقابل تحميلها و زورگوييهاى شرق و غرب بايستند. اين روح عزت و خودباورى و غرور ملى و افتخارات حقيقى و اصيل را امام(ره) در ملت ما زنده كرد.


و بالاخره دهمين كار بزرگ او، اثبات اين نكته بود كه «نه شرقى و نه غربى»، يك اصل عملى و ممكن است:


ديگران خيال مى‏كردند كه يا بايد به شرق متكى بود و يا به غرب، يا بايد نان اين قدرت را خورد و ستايشش كرد و يا آن قدرت را ! فكر نمى‏كردند كه يك ملت بتواند هم به شرق و هم به غرب «نه» بگويد و بايستد و بماند و خود را روزبه‏ روز ريشه ‏دارتر كند؛ اما امام(ره) اين نكته را ثابت كرد.


فرازی از خطبه‌های نماز جمعه 23/4/1368

تبریک روز جوان

خواهي که ببيني رخ پيغمبر را


بنگر رخ زيباي علي اکبر را


در منطق و خلق و خوي او مي بيني


با ديده ي جان محمدي ديگر را


*ميلاد شبيه ترين آينه ي پيغمبري،


آقا علی اکبر ( علیه السلام )


مبارک باد . *

تبریک اعیاد شعبانیه


شعبان شــد و پیک عشق از راه آمد


عطـــــر نفــس بقـــــــــــــــــية الله آمد


با جلوه سجاد، ابوالفضل و حســـــين


يك ماه و سه خورشيد در اين ماه آمد.

ویژه هفته مشاغل



 

واحد پژوهش مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) به مناسبت هفته مشاغل تحقیقی در زمینه ادارات و اماکن با توجه به آیات و روایات تنظیم نموده است که جهت استفاده

 

فرمانداری:                                                                                                                                                                    

 

همانا مديريت و فرمانداري براي تو وسيله آب و نان نيست، بلکه امانتي در گردن توست؛ بايد از فرمانده و امام خود اطاعت کني ،تو حق نداري نسبت به مردم استبداد ورزي و بدون دستور به کار مهمي اقدام نمايي»

 

                                                                                      (نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتي ، نامه 5، ص 484

 

شهرداری

 

.هُوَ أَنشَأکُم مِّنَ الأرضِ وَ استَعمَرکُم فِیهَا…»؛ (هود، 61)

 

خداوند شما را از زمین خلق کرد و شما را مأمور آبادانی آن نمود.

 

محیط زیست:                                          

 

امام علی(ع:

 

تقوا پیشه کنیددر حق بندگان و شهرها، که شما مسئول هستید؛ حتی از سرزمین ها و چهارپایان. انسان هرگز اجازه ندارد خود را رها و لجام گسیخته و آزاد در بهره برداری از طبیعت بداند و حق ندارد با آلوده کردن و ویران ساختن طبیعت، به آسایش برسد.

 

اهمیت علم آموزی:  

 

: يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ‏  آيه 11 سوره مجادله

 

 خداوند كسانى را كه ايمان آورده‏اند و كسانى را كه علم به آنا ن داده شده درجات عظيمى مى‏بخشد.   

 

 

 

نهضت سواد آموزی:

 

  • آنکس که ساعتی به ذلّت علم آموزی تن ندهد در همه ی عمر گرفتار ذلّت و خواری جهل خواهد بود.

 

                                                                                                                                                 بحار جلد 17 ص4

 

ورزش:

 

اٍنَّ اللهَ اصْطَفيهُ عَلَيْكٌمْ وَزادَهٌ بَسْطَةً‌ فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ    ایه 247 بقره

 


خداوند او را بر شما برگزيده و قدرت علمي و جسمي وي را از شما افزون‌تر قرار داده است» . درباره لزوم تقويت بنيه رزمي و نظامي مي‌فرمايد:
وَاَعِدّوُا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ   الانفال آیه60

 

در برابر آنها (دشمنان) آن چه توانايي داريد از «نيرو» آماده سازيد.

 

المُؤمِنُ القَوِیُّ خَیرٌ و أحَبُّ إلَی اللَّهِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعیفِ

 

مؤمنِ نیرومند نزد خداوند بهتر و محبوب‏تر است از مؤمن ضعیف

 

                                                                                                صحیح مسلم ، ج ۸ ، ص ۵۶ .

 

کشاورزی:

 

“افرایتم ما تحرثون. ء انتم تزرعونه ام نحن الزارعون 

 

آیا ندیدید تخمی را که در زمین می کارید؟ آیا شما کشاورزید یاما؟ آری، کشاورز حقیقی منم.   واقعه، آیات 63 و 64.

 

قال الامام الصادق‏ علیه السلام : اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللَّهِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لا أطیَبَ مِنهُ.

 

امام صادق‏ علیه السلام فرمودند: زراعت کنید و درخت بکارید؛ به خدا قسم آدمیان کاری برتر و پاک‏تر از این نکرده‏اند.

 

                                                                                                                                    «بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص

 

قال الامام الصادق‏ علیه السلام : الزّارِعُونَ کُنوزُ الأنامِ.

 

امام صادق‏ علیه السلام فرمودند: کشاورزان گنج‏های مردمان‏اند.

 

                                                                                                                             «الکافی، ج ۵، ص ۲۶۱»

 

آب:

 

وَ جَعَلنا مِن الماءَ كُلُّ شَي ء حَيّ

 

                                                                                                  سوره انبياء آيه 30 

 

ما زندگاني هر چيزي را از آب قرار داديم.

 

النَّخلَ  : هُوَالَّذي اَنزَلَ مِنَ السَّماء لَكُم مِنهُ شَراب وَ مِنْهُ شَجَرَ فيه تَسيمون * يُنْبِتَ لَكُم بِهِ الزَّرع َ وَ الزَّيتون و وَ الاَعنابَ وَ مِن كُل الثَّمَراتِ اِنَّ في ذلكَ لَآيَه لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرون 

 

اوست خدايي كه آب را از آسمانها فرو فرستاد كه از آن بياشاميد و درختان را پرورش دهيد. از آن آب زراعت هاي شما و باغ هاي زيتون و خرما و انگور و ديگر ميوه ها را بروياند . همانا در اينها نشانه قدرت الهي براي اهل فكر (و انديشه) پديدار است.

 

                                                                                             سوره نحل آيِات 10 و 11

 

كسى كه به دنبال نياز برادر مؤمنش برود و با برآوردن حاجتش او را شاد كند، چنان است كه رسول خدا (ص) را مسرور كرده است. و هر كس او را سيراب كند، خدا او را از شراب سر به مهر بهشتى سيراب مى‏سازد. … به خدا سوگند، بر آوردن حاجت مؤمن، در پيش‏گاه خدا محبوب‏تر از دو ماه روزه پى در پى با اعتكاف آن دو ماه در ماه حرام است.

 

            ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 325.

 

 

 

 

 

کار:

 

( ‌سوره نجم آيه 39

 

وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَاّ مَا سَعَي .

براي آدمي جز آنچه با تلاش خود انجام داده نخواهد بود.

 

کمیته امداد:

 

سوره بقره  ایه276مى فرماید: (

 

اَلَّذینَ یُنْفِقُونَ اَمْوالَهُمْ بِالَّیْلِ وَالنَّهار سِرّاً وَ عَلانِیةً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوفٌ عَلَیْهِم وَ لا هَمْ یَحْزَنوُنَ);آنها كه اموال خود را به هنگام شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق مى كنند، مزدشان نزد پروردگارشان محفوظ است و ترسى بر آنها نیست و غمگین هم نمى شوند.

 

وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِن لَّمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ /265بقره

 

و مَثَل (صدقات‏) کسانى که اموال خویش را براى طلب خشنودى خدا و استوارى روحشان انفاق مى‏کنند، همچون مَثَل باغى است که بر فراز پشته‏اى قرار دارد (که اگر) رگبارى بر آن برسد، دو چندان محصول برآورد، و اگر رگبارى هم بر آن نرسد، بارانِ ریزى (براى آن بس است‏)، و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید بیناست‏.

 

لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ /92 بقره

 

هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هر چه انفاق کنید قطعا خدا بدان داناست.

 

بهزیستی:

 

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم:

 

مَنْ اَعانَ ضَعیفا فی بَدَنِهِ عَلی اَمرِهِ اَعانَهُ اللّه ُ عَلی اَمْرِهِ وَ نَصَبَ لَهُ فیِ الْقیامَةِ مَلائِکَةً یُعینُونَهُ عَلی قَطْعِ تِلْکَ الْاَهْوالِ وَ عُبُورِ تِلکَ الخَنادِقِ مِنَ النّارِ، حتی لا یُصیبَهُ مِنْ دُخانِها وَ عَلی سَمُومِها وَ عَلی عُبُورِ الصِّراطِ اِلَی الجَنَّةِ سالِما امِنا.

 

هر کس انسانی را که ناتوانی جسمی دارد یاری کند، خداوند او را در کارهایش یاری می دهد و در قیامت فرشتگانی را می گمارد تا او را در پیمودن مسیر هولناک قیامت و عبور از گودال های آتش کمک کنند، به گونه ای که از سموم آن آسیب نبیند و او را از صراط به سوی بهشت با سلامت و امنیت کامل، گذر می دهند..

 

بنیاد  شهید:     

 

(سوره بقره )207

 

و من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد »بعضي از مردم جان خود را در برابر خشنودي خدا مي فروشند و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است . )

 

- سوره بقره، آيه 15

 

«و لا تقولوا لمن يقتل في سبيل‌الله اموت بل احياء ولکن لا تشعرون»

 

«کسي را که در راه خدا کشته شد، مرده نپنداريد، بلکه او زنده جاويد است، وليکن شما اين حقيقت را نخواهيد يافت

 


-
سوره آل عمران، آيه 169:

 

«و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل‌الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون»

 

«مرده نپنداريد کساني که در راه خدا کشته مي‌شوند، بلکه زنده‌اند و نزد خداي خود روزي مي‌برند. »

 

رسول خدا (ص) فرموده است: «خداوند چنين فرموده است، من جانشين شهيد در خانواده وي هستم. هر کسي رضايت خانواده شهيد را جلب کند، رضايت مرا جلب کرده است و هر کسي آنها را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است.»(وسائل الشيعه، باب 25، حديث 3)

 

 

 

جانباز:

 

 الاحزاب آیه23 

 

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا﴿۲۳

 

از مؤمنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند، بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خوددگرگون نکرده اند.

 

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مَن جُرِحَ في سَبيلِ اللّه جاءَ يَومَ القِيامَةِ رِيحُهُ كَرِيحِ المِسكِ ولَونُهُ لَونُ الزَّعفَرانِ ، علَيهِ طابَعُ الشُّهَداءِ ، ومَن سَألَ اللّه‏َ الشهادَةَ مُخلِصا أعطاهُ اللّه‏ُ أجرَ شَهيدٍ وإن ماتَ على فِراشِهِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هركـه در راه خـدا مـجروح شـود ، در روز قيامت در حالى مى‏آيد كه بويش همچون بوى مشك باشد و رنگش مانند رنگ زعفران و نشان شهيدان بر اوست و هركه از روى اخلاص شهادت را از خداوند بخواهد ، خداوند اجر شهيد به وى دهد هر چند در بسترش بميرد .
كنز العمّال
منتخب ميزان الحكمة

 

 

 

بیمارستان:

 

پیامبر اکرم(صلى‏الله‏علیه‏و‏آله) فرمودند:
مَن سَعى لِمَریضٍ فی حاجَةٍ قَضاها أولَم یَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ ؛ 
هر کس براى بر آوردن نیاز بیمارى بکوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزى که از مادرش زاده شد، از گناهانش پاک مى‏شود.
[
من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 16]

 

بازرگانی(تجارت) :

 

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَيْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحيماً

 

ای کسانی که ایمان آورده اید!اموال یکدیگر را به ناحق مخورید مگر آنکه تجارتی باشد هر دو طرف به آن رضایت داشته باشند…هرآینه خدا با شما مهربان است.                         سوره نساء 29

 

امام علی (علیه السلام ) 

 

:به کارهای تجاری بپردازید که آن شما را ازمال دیگران بی نیاز می کند.خداوند پیشه ور درستکار را دوست دارد.            وسائل الشیعه :12/4/6

 

امام صادق(علیه السلام):تجارت کردن خرد را می افزاید        کافی:5/148/1

 

امام صادق(علیه السلام): رها کردن تجارت خرد را کم می کند.           کافی:5/148/1

 

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله ): کسی که تجارت می کند باید از پنج کار دوری ورزد و گرنه نباید خرید و فروش کند:ربا،سوگند،پوشاندن عیب کالا،تعریف وتبلیغ در هنگام فروش و بدگویی از کالا در موقع خرید آن.      بحار103/95/18 

 

قالَ عَلِىٌّ عليه‏السلام:

 

تَعَـرَّضُـوا لِلتِّجـاراتِفَاِنَّ لَكُمْ فيها غِنىً عَمّا فِى أَيْدِى النّاسِوَاِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ يُحِبُّ الْمُحْتَرِفَ الاَْمِينَ

 

امام على عليه‏السلامفرمود: دسـت به انـواع بـازرگانى بزنيــدكه تجارتها عامل بى‏نيازى شما از اموال مردم است،وخداوند شخص صاحب‏حرفه درستكار را دوست دارد.

 

پيام على عليه‏السلام به بازاريان

 

قالَ عَلِىٌّ عليه‏السلام : اِذا طافَ فِى الاَْسواقِ وَ وَعَظَهُمْ: يا مَعْشَرَ التُّجّارِ قَدِّمُوا الاِْسْتِخارَةَ وَتَبَرَّكُوابِالسُّهُولَةِ وَاقْتَرِبُوا مِنَ اَلْمُتَبايِعَيْنِ وَتَزَيَّنُوابِالْحِلْمِ وَتَناهَوْا عَنِ الْيَمينِ وَجانِبُوا الْكِذْبَ وَتجافُواعَنِ الظُّلْمِ وَاَنْصِفُوا الْمَظْلُومينَ وَلاتَقْرَبُوا الرِّبا«وَاَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيْزانَ وَلاتَبْخَسُوا النّاسَ اَشْيائَهُموَلاتَعْثَوا فِى الاَْرْضِ مُفْسِدينَ».

 

امام على عليه‏السلام وقتى در بازار مى‏گشت وموعظه مى‏كرد، چنين مى‏فرمود:                      [بحارالانوار جلد 78/54]
هان اى گروه بازرگانان،
در آغاز از خدا خير بخواهيد،
و با سهل‏گيرى بركت بجوييد،
و در اخلاق وجايگاه به خريداران نزديك شويد،
و به حلم و بردبارى آراسته باشيد،
و از سوگند باز ايستيد،
و از دروغ دورى گزينيد،
و از ستمگرى كناره بگيريد،
و حق مظلومين را بپردازيد،
و به ربا نزديك نشويد،
و پيمانه و ترازو را كامل كنيد،
و از اموال مردم كم نگذاريد،
و در زمين فساد نكنيد.

 

خدمت رسانی به مردم:

 

امام علی (علیه السلام):

 انصفوا الناس من انفسکم و اصبروا لحوائجهم… و لا تحشموا احدا عن حاجته

داد مردم را از خود بستانید و در برآوردن نیازهایشان شکیبا باشید… و کسی را برای نیازش شرمگین نسازید و از خواسته اش باز مدارید.

            مرجع:  نهج البلاغه

                                                                                                  

پیامبر اعظم (صلی الله علیه واله وسلم)

من قضی لاخیه المومن حاجة کان کمن عبدالله دهره

کسی که حاجت برادر مومن خود را برآورده سازد، مانند کسی است که عمر خود را به عبادت گذرانده باشد..

پيامبر اكرم (ص) مى‏فرمايد: «خصلتان ليس فوقهما من البر شى‏ء: الايمان بالله و النفع لعباد الله؛ دو خصلت نيكوست كه برتر از آن چيزى نيست: ايمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او

            بحارالانوار، ج 74، ص 137.


امام صادق (ع) : احسان به مردم به کمال نمیرسد جز با سه خصلت : ۱- شتاب نمودن در آن ۲- کم شمردن بسیار آن ۳- منت نگذاشتن با آن به مردم. تحف العقول صفحه 337
امام صادق (ع) : بدان که هر عمل کریمانه و کار پسندیده ای را که درباره یکی از بنگان خدا انجام داده ای در واقع به شخص خود احترام نموده ای و شرف خویشتن را زیبا ساخته ای پس هرگز تشکر خدمتی را که درباره خود کرده ای از دیگران مخواه. جعفریات صفحه 236

نهج البلاغه، نامه 53»   . قال الامام علی - علیه السلام -وَ مِنْهَا إصدَارُ حاجاتِ النَّاسِ یومَ وُروُدِهَا عَلَیکَ بِمَا تَحرَجُ بِهِ صُدُورُ اَعوَانِک
«

 
(به مالک اشتر) فرمود: از جمله خدمت رسانی تو این است که نیازهای مردم را هنگامی که به تو مراجعه می کنند، بر آورده سازی, آن خدماتی را که معاونان تو از انجام آن کارها ناتوانند..

                                                                                                     مرجع: الامالی شیخ طوسی ص 481

 

 

سازمان تبلیغات:                            

 

 

امام صادق (عليه ‌السلام))
«
کُونُوا دُعاةَ النّاسِ إلَی الْخَیْرِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُم، ‌لِیَرَوا مِنْکُمُ الإجْتِهَادَ وَالصِّدْقَ وَالْوَرعَ.»
«مردم را از راهی غیر از زبان‌هایتان به خوبی دعوت کنید، به گونه‌ای که تلاش و راستگویی و پرهیزکاری را (در عمل) از شما ببینند.  مشکاة الأنوار، ص 30.»

 

 

 

 

 

 

فنی وحرفه ای:

 

امام باقر علیه السلام فرمودند

 

مَن عَلَّمَ بابَ هُدیً فَلَهُ مِثلُ اَجرِ مَن عَمِلَ بِهِ وَ لا یُنقَصُ اُولئِکَ مِن اُجُورِهِم شَیئاً وَ مَن عَلَّمَ بابَ ضَلالٍ کانَ عَلَیهِ مِثلُ اَوزارِ مَن عَمِلَ بِهِ وَلا یُنقَصُ اُولئِکَ مَن اَوزارِهِم شَیئاً

 

 

 

گر کسی به شخص و یا اشخاصی عمل نیکی یاد بدهد و یا اینکه او را راهنمایی به کار نیکی بنماید و آن شخص یا اشخاص، به آن عمل نیک عمل نمایند، شخص یاد دهنده، تمام پاداش عمل کنندگان به آن عمل نیک را می­برد، بدون اینکه ذرّه ­ای از پاداش آن اشخاص نزد خداوند کم گردد، و هرکس کار زشت و گمراهی را به کسی یا اشخاصی یاد بدهد و یا آنان را به عمل زشتی دعوت و یا راهنمایی کند، تمام گناه عمل کنندگان به آن کار زشت در نامۀ عمل او هم نوشته می­شود. بدون آنکه ذرّه­ای از گناه عاملان به آن کار زشت کاسته گردد.  اصول کافی، جلد 1، صفحه 35

 

شورای حل اختلاف:

 

امام علی “علیه السلام”

 

«انى سمعت جدكما رسول اللَّه (ص) يقول: اصلاح ذات البين افضل من عامة الصلاة و الصيام‏؛) نهج البلاغه، نامه 47)
از جد شما پيامبر (ص) شنيدم : اصلاح رابطه ميان مردم از انواع نماز و روزه مستحبّ هم برتر است».
امام صادق (ع) فرمود:
 
صدقة يحبها اللَّه اصلاح بين الناس اذا تفاسدوا و تقارب بينهم اذا تباعدوا).كليني، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية‌، 1407 ه‍ق‌،، ج2، ص 209(

بخششى را كه خداوند دوست دارد، اصلاح بين مردم است .هنگامى كه به فساد گرايند و نزديك ساختن آن ها به يكديگر است ، هنگامى كه از هم دور شوند».

 

امام كاظم عليه السلام :

 

طوبى لِلمُصلِحينَ بَينَ النّاسِ، اُولئِكَ هُمُ المُقَرَّبونَ يَومَ القيامَةِ؛

 

 

 

خوشا به سعادت اصلاح كنندگان بين مردم كه آنان همان مقرّبان روز قيامت اند.

 

تحف العقول ص 393

 

رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

 

أَلا اُخبِرُكُم بِأَفضَلَ مِن دَرَجَةِ الصِّيامِ و َالصَّلاةِ و َالصَّدَقَةِ؟ صَلاحُ ذاتِ البَينِ، فَإِنَّ فَسادَ ذاتِ البَينِ هِىَ الحالِقَةُ؛

 


آيا شما را به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلاح ميان مردم است، زيرا تيره شدن رابطه ميان مردم ريشه كن كننده دين است.

 

                                                                                                                      نهج الفصاحه ص240، ح 458

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                               داره راه وشهرسازی :   ا 

 

 پيامبر اسلام (ص) مى‏فرمايد: هر فردى از مسلمانان چيزى را كه مايه رنج و آزار ديگران است، از سر راهشان بردارد، براى او يك حسنه نوشته مى‏شود و هر كس يك كار نيك از او قبول شود، به بهشت مى‏رود.)

 

كنزالعمّال، ج 6، ص 430

 

     نامه رسانی و پُست:

 

 

 

 قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : أَبلِغُونی حَاجَةَ مَن لاَ یستَطیعُ اِبلاَغَ حَاجَتهِ، فَاِنَّهُ مَن اَبلَغَ سُلطاناً حَاجَةَ مَن لاَ یستَطیعُ إِبلاَغَها، ثَبَّتَ اللهُ قَدَمَیهِ عَلَی الصِّرَاطِ یومَ القِیامَةِ
                                                                                                
بحار الأنوار، ج 3، ص 384»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: در خواست نیازمندی را که خودش نمی تواند آن را ابلاغ کند به من برسانید. و هر که تقاضای درمانده ای را به مسئولی برساند در حالی که نیازمند، خودش از رساندن نامه اش ناتوان است؛ خداوند او را در روز قیامت بر صراط ثابت قدم نماید.

 

            تعاون و همکاری

 

پيامبر صلي الله عليه وآله :
لايَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَرُوا بِالمَعرُوفِ و نَهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَعاوَنُوا عَلَي البِرِّ وَالتَّقوي
مردم هميشه در خير خواهند بود تا وقتي كه امر به معروف و نهي از منكر مي‏كنند ، و در نيكي و پرهيزكاري يكديگر را ياري مي‏رسانند.

 

                                                                                                                      تهذيب الأحكام ، ج ۶ ، ص ۱۸۱                       

 


تَعاوَنُوا عَلَي البِرِّ و التَّقوي و ولا تَعاوَنُوا عَلَي الإثمِ و العُدوانِ
در نيكوكاري و پرهيزكاري يكديگر را ياري كنيد و در گناه و تجاوز ، به يكديگر ياري نرسانيد.
                                                                                                                              مائده ، آيه ۲                              

 


امام علي عليه السلام
طَلَبُ التَّعاوُنِ عَلي إقامَةِ الحَقِّ دِيانَةٌ و أمانَةٌ
درخواست همكاري براي برپا كردن حق ، نشانه ديانت و امانت [داري ]است
                                                                                        عيون الحكم والمواعظ ، ح ۵۵۶۳

 

 

 

 امام علي‏ عليه السلام
مِن واجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَي العِبادِ النَّصيحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلي إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم
از حقوق واجب خدا بر بندگان ، خيرخواهي به اندازه توان ، و ياري كردن يكديگر براي برپايي حق در ميان خود است.
                                                                                                                               نهج البلاغه ، خطبه ۲۱                          

 


امام علي‏ عليه السلام
ألا إنَّ الذُّلَّ فِي طاعَةِ اللَّهِ أقرَبُ إلَي العِزِّ مِنَ التَّعاوُنِ بِمَعصِيَةِ اللَّهِ
آگاه باشيد كه خواري در راه اطاعت خدا به عزّت نزديك‏تر است از ياري كردن يكديگر براي نافرماني خدا.
                                                                                                                                     تحف العقول ، ص ۲۱۷     

 

جهادسازندگی:

 

هو انشاكم من الارض و استعمر كم فيها فاستغفروه
اوست (خدا ) كه شما را در زمين پديد آورد و از شما خواست كه زمين را آباد كنيد.       سوره هود آيه 61

 

امام هفتم عليه السلام فرمودند : من طلب هذا الرزق من حله ليعود به علي نفسه و عياله كان كالمجاهد في سبيل الله [18] كسي كه براي اداره ي خود و خانواده اش از راه حلال حوياي روزي باشد همچون مجاهد در راه خداست

 

                                                                                           وسايل الشيعه ج 3 ص25

 

کشاورزی

 

ا امام صادق عليه السلام :
هم الزارعون كنوز الله في ارضه و ما في الاعمال شي ء احب الي الله من الزراعه و ما بعث الله نبياً الا زراعاً الا ادريس فانه خياطا؛ ً آنان (كشاورزن ) گنجينه هاي خدا در زمينند ، در كارها چيزي محبوبتر از كشاورزي نزد خدا نيست ، و خدا همه انبياء را در حالي كه كشاورز و زارع بودند مبعوث فرمود مگر ادريس پيامبر (علیه السلام) كه شغل او خياطي بود.

 

اداره مسکن

 

 ( سوره اعراف) آیه 74
وَ اذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفاءَ مِنْ بَعْدِ عادٍ وَ بَوَّأَكُمْ فِي الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِنْ سُهُولِها قُصُوراً وَ تَنْحِتُونَ الْجِبالَ بُيُوتاً فَاذْكُرُوا آلاءَ اللَّهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
و به خاطر بياوريد كه شما را جانشينان قوم عاد قرار داد و در زمين مستقر ساخت، كه در دشتهايش قصرها براى خود بنا مى‏كنيد و در كوه‏ها براى خود خانه‏ها مى‏تراشيد، بنا بر اين نعمتهاى خدا را متذكر شويد و در زمين فساد نكنيد.

 

قرض الحسنه                            

 

 

 

            مَّن ذَا الَّذِى يُقْرِض اللَّهَ قَرْضاً حَسناً فَيُضعِفَهُ لَهُ أَضعَافاً كثِيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِض وَ يَبْصط وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

 

«كيست كه به خدا قرض الحسنه اى دهد، (و از اموالى كه خدا به او بخشيده ، انفاق كند،) تا آن را براى او، چندين برابر كند؟ و خداوند است كه (روزى بندگان را) محدود يا گسترده مى سازد، (و انفاق، هرگز باعث كمبود روزى آنها نمى شود). و به سوى او باز مى گرديد (و پاداش خود را خواهيد گرفت).»                                      سوره بقره آیه 245

 

امام باقر ـ علیه السلام :

 

« و يفرّج عنه كربته و يقضی دِنه»

 

از حقوق مؤمن بر مؤمن این است كه اندوه او را برطرف سازد، و قرضش را ادا كند.

 

                                                                                                 اصول كافی، ج 2، ص 169.

 

از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده که فرمودند:

«
هر کس به برادر مسلمانش قرض بدهد برای هر درهمی به اندازه کوه اُحد و رضوی و طور خداوند به او حَسَنه و پاداش می‌دهد و اگر در موقع مطالبه قرض با او مهربانی کند و مهلت دهد بر پل صراط مثل برق درخشنده عبور می‌کند بدون این که حساب و عذابی در کار باشد

و هر کس که برادر مسلمانش از وضع معیشت خود در نزد وی شکایت کند و او قرضش ندهد خداوند در روزی که به نیکوکاران پاداش می‌دهد. بهشت را بر او حرام خواهد کرد»4

 

                                                                                                                       وسائل، ج 13، ص 88، ح 5.

 

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم):

 

                                              
یا علی زمانی بر این مردم می‌آید که هیچکس از شر ربا در امان نمی‌ماند و اگر هم ربا خوار نباشد قوائی از ربا دامنگیر او خواهد شد. به خدا قسم، ربا در بین این امت مخفی تر و پنهان‌تر است از جای رد پای مورچه در صفا و مروه. بدترین رباها مسخره کردن و کوچک شمردن آبروی مؤمنان است. کسی که ربا را حلال بداند و آنرا بگیرد کافر است و قتلش واجب.                                                     

 

                                                                                            مستدرک جلد 2 صفحه 479   

 

پارک تفریح وتفرج

 

پيغمبر اکرم (ص ) مي فرمايد : «در بهشت خانه اى هست كه آن را خانه خوشحالى نامند و جز كسانى كه کودکان  را خوشحال كرده باشند، وارد آن نميشوند.»

 

 

 

                                                                                                      ميزان الحکمه باب السرور ج4 ص 292.

 

حضرت رسول(ص) می فرمایند

 

«تفریح کنید و بازی کنید؛ زیرا دوست ندارم که در دین شما خشونتی دیده شود».:

 

                                                                                                                                                                      نهج الفصاحه، ج1، ص 104، کلمات قصار 531                                                          

 

امیر مؤمنان علی(ع) فرموده اند:

 

            شادی ،نفس و وجود را انبساط می دهد و محرک نشاط می گردد». 

 

                                                                   غرر الحکم و دررالحکم،ج 2، ص 113   

 

.

 

                                             

 

رسول اکرم(ص) در وصایای خود به علی(ع) فرمودند:

 

«سزاوار نیست انسان عاقل به سفر برود مگر برای سه منظور یا برای تجارت و تحصیل درآمد و اصلاح معاش یا برای نیل به کمالات معنوی و تعالی روح و ذخیره ی معاد یا برای تفریح و تفرّج و جلب لذائذ مباح.»

 

3.                                                                                                             وسایل الشیعه، ج 3، ص 177                                    

 

وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیّاً وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَ الْفُلْکَ مَواخِرَ فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ  ..                                                                                                                       سوره نحل، آیه 14

 

او کسى است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیورى که آن را بر خود مىپوشانید (همچون مروارید) از آن استخراج کنید و کشتی‌ها را مىبینى که سینه دریا را مىشکافند تا شما (به تجارت بپردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر او را به جاى آورید“.
وَ ما یَسْتَوِی الْبَحْرانِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ سائِغٌ شَرابُهُ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ مِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْماً طَرِیّاً وَ تَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَواخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

 

                                                                                                                                     سوره فاطر، آیه 12

 

«این) دو دریا یکسان نیستند: این گوارا و شیرین است و نوشیدنش خوشگوار، و آن یکى شور و تلخ و گلوگیر، ولى از هر یک (از آن دو) گوشتى تازه مىخورید و وسایل زینتى استخراج کرده مىپوشید و کشتی‌ها را در آن مىبینى که آبها را مىشکافند (و به سوى مقصد پیش مىروند)تا از فضل خداوند بهره گیرید، و شاید شکر (نعمتهاى او را) به جا آورید

 

«سَخَّرَلَکُمُ الماءَ یُغْدُو عَلَیْکُمْ وَ یَرُوحُ صَلاحآ لِمَعاشِکُمْ وَ الَبحْرَ سَبَبآ لِکَثْرةِ اَمْوالِکُم»: «خداوند آب را مسخّر فرمان شما قرارداد، صبحگاهان مىرود و عصر باز مىگردد، تا زندگى شما را سامان بخشد (این تعبیر ممکن است اشاره به جزر و مد دریا و آثار حیاتى آن باشد) و دریا را وسیله وفور و کثرت اموال شما قرار داد

 

                                                         (بحارالانوار، جلد 60، صفحه 39، حدیث 3 (باب الماء و انواعه و البحار

 

این بحث را با فرازى از حدیث معروف توحید مفضّل  از امام صادق (عليه السلام) پایان مىدهیم، فرمودند: « فَاِذا أَرَدْتَ أنْ تَعْرِفَ سِعَةَ حِکْمَةِ الْخالِقِ وَ قِصَرِ عِلْمِ الْمَخْلُوقِینَ فَانْظُرْ اِلى ما فِى الْبِحارِ مِنْ ضُروُبِ السَّمَکِ وَ دَوابِّ الْماءِ، وَ الأَصْدافِ وَ الأَصْنافِ الَّتِىْ لا تُحْصى وَ لا تعُرّفُ مَنافِعُها اِلّا الشَّىءُ بَعْدَ الشَّىءِ یُدْرِکُهُ النّاسُ بِاَسْبابٍ تَحْدُثُ» : «اگر مىخواهى وسعت حکمت آفریدگار و کوتاهى علم مخلوقات را بدانى نظر به آنچه در اقیانوسها از انواع ماهیان و جنبندگان آب و صدفها است بیفکن. انواعى که شماره ندارد و منافع آن تدریجاً براى بشر بر اثر  حوادثى که (در زندگى او) پیش مىآید روشن مىگردد

 


بحارالانوار، جلد 3، صفحه 109 (حدیث معروف مفضّل)                                          

 

                                                             

 

 

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


ویژه دهه فجر

 

سرّ غریبانه

 

 

هر فاطمه‌ای که هست سهمش آه است

با ناله و اشک و بی کسی همراه است

یک سرّ غریبانه کوثر این است:

که عمر گل محمدی کوتاه است.

ویژه وفات حضرت معصومه ( سلام ا... علیها )

آن شهر که در مدینه شد گم                 پیدا شده در مدینه قم


تسلیت باد وفات جانسوز کریمه اهل بیت ، حضرت معصومه ( سلام ا… علیها ) .

تبریک به صاحب الزمان( عج ا... )

 

 

ای آخرین ذخیره هستی  ! ولادت با سعادت پدر بزرگوارتان بر شما

تبریک و تهنیت باد .عیدی ولادتشان نگاه بنده نواز شما باشد .

 

یا صاحب الزمان به ظهورت شتاب کن

عالم زدست رفت پای در رکاب کن .

ویژه ولادت امام حسن عسکری ( علیه السلام )

 

فدای نام قشنگت یا محمد ( صلی ا... علیه و آله )


نام محمد ( صلی ا…. علیه و آله )  تا ابد باقیست …………….

فدای نام قشنگت یا محمد ( صلی ا… علیه و آله ) …………………

شعری از حاج سعید حدادیان در پاسخ به هتاکی نسبت به پیامبر بزرگوار اسلام ( صلی ا... علیه و آله )


ای مسلمان سکوت جایز نیست
وقت فریاد هر مسلمانی است

عالمی غرق در مصیبت شد
به رسول خدا اهانت شد

جهد شیطان‌پرست، بی‌اثر است
زان که از نور عشق بی‌خبر است

عشق احمد اساس دین خداست
شکر ایزد محبت طاهاست

پاک‌تر از نسیم و از شبنم
جسم و جان پیمبر اعظم

شعر حافظ به وصف او چه نکوست
”همه عالم گواه عصمت اوست»

هرچه خواهی به زعم خویش بکوش
نور احمد نمی‌شود خاموش

کوری چشم دشمن غافل
حق کند نور خویش را کامل

شده بیداری مسلمانان
آتش جان دشمن قرآن

به فدای پیمبران سرِ ما
مرگ بر دشمن پیمبر ما

ای جهان عهد نور نزدیک است
ماجرای ظهور نزدیک است

طالب خون انبیاء مهدی
وارث دشت کربلا مهدی

خیز و تیغ از نیام بیرون آر
بر گلوی ستمگران بگذار.

تبریک به صاحب الزمان

 

امشب سخن از جان جهان باید گفت

توصیف رسول انس و جان باید گفت

در شام ولادت دو قطب عالم

تبریک به صاحب الزمان باید گفت

دلم تاب می خواهد

 

شوخیهای پیامبر ( صلی ا... علیه و آله ) و یاران



همه انسان ها شادی را دوست دارند و به کارهایی که باعث شادی و نشاط می گردد، علاقه دارند؛ چرا که شادی کردن، امری غریزی و فطری است. در اسلام نیز به شادی و نشاط پیروانش اهمیت زیادی داده شده است . چنان که پیامبر(ص) و معصومان(ع) همیشه لبخند بر چهره داشتند و با گشاده رویی با مردم برخورد می کردند و روایت شده است که رسول خدا(ص) هنگام سخن گفتن، تبسّم می کردند.1 پیامبر اکرم(ص) درباره شوخی می فرمایند : «خداوند ، انسان شوخ طبعی را که در شوخی خود راستگو باشد، مؤاخذه نمی کند».2
امام علی(ع) نیز می فرمایند : « خوش رویی، احسانی است بی هزینه».3


مرا به هشت گردو فروختند


روزی پیامبر، به همراه بلال، از کوچه ای می گذشتند . بچه ها مشغول بازی بودند . بچه ها تا پیامبر را دیدند، دور او حلقه زدند و دامنش را گرفتند و گفتند : همان طور که حسن و حسین را بر شانة تان سوار می کنید، ما را هم بر شانه خود سوار کنید .
بچه ها هر یک گوشه ای از دامن پیامبر را گرفته بودند و با شور و اشتیاق، همین جمله را تکرار می کردند . پیامبر با دیدن این همه شور و شوق، به بلال فرمودند : « ای بلال ! به منزل برو و هر چه پیدا کردی، بیاور تا خود را از این بچه ها بخرم».
بلال، با عجله رفت و با هشت گردو برگشت . پیامبر، هشت گردو را بین بچه ها تقسیم کردند و بدین ترتیب، خود را از دست بچه ها رها کردند و به همراه بلال، به راهشان ادامه دادند . در راه، پیامبر، رو به بلال کردند و به مزاح گفتند: «خدا برادرم، یوسف صدّیق را رحمت کند . او را به مقداری پول بی ارزش فروختند و مرا نیز به هشت گردو معامله کردند».4


شوخی با پیامبر : دارم کفش هایتان را می خورم


چشمان ابا هریره، در پی پیامبر بود . در کمین فرصتی نشسته بود تا کفش های پیامبر را بردارد . پیامبر، کفش هایش را درآورد و وارد منزل شد . ابا هریره، آرام و خون سرد، یواشکی کفش های پیامبر را برداشت و به طرف بازار به راه افتاد، بدون این که کسی متوجّه شود . اباهریره، در راه، خرما فروش را دید و گفت : «این کفش ها را در ازای خرما می خری؟». خرما فروش، مقداری خرما از سبد برداشت و به ابا هریره داد و کفش های پیامبر را از او خرید . ابا هریره نیز خرماها را گرفت و به طرف خانه رسول خدا به راه افتاد . ابا هریره آرام و خون سرد، خرما به دست، خدمت رسول خدا رسید و گوشه ای نشست. ابا هریره تا نشست، مشغول خوردن شد.
پیامبر که در جمع یاران نشسته بود، تا چشمشان به ابا هریره افتاد فرمودند : « ابا هریره! چه می خوری؟». ابا هریره با لبخند جواب داد : « ای رسول خدا ! دارم کفش های شما را می خورم ».5


هر که خرما را با هسته خورده …


روزی پیامبر و حضرت علی(ع) کنار هم خرما می خوردند. پیامبر(ص) هر خرمایی را که می خورد، به آرامی، هسته اش را نزد هسته های علی(ع) می گذاشتند. هنگامی که از خوردن خرما دست کشیدند، همه هسته ها جلوی حضرت علی(ع) بود. پیامبر در این موقع، رو به حضرت علی(ع) کردند و فرمودند: «ای علی! بسیار می خوری». حضرت علی(ع) در جواب پیامبر فرمودند: «آن که خرما را با هسته خورده است، پرخورتر است».6


می دانستم عسل دوست دارید


نُعَیمان، یکی از یاران با وفای پیامبر بود . او مردی شوخ طبع و بسیار خنده رو بود . روزی نعیمان از بازار می گذشت که چشمش به بادیه نشینی افتاد که عسل می فروخت . نعیمان، آن مرد را با عسلش به خانه پیامبر برد و عسل را از آن مرد گرفت و به یکی از خادمان پیامبر داد تا آن را به پیامبر برسانند و به مرد نیز گفت که منتظر باشد تا پولش را بگیرد.
پیامبر(ص) چنان اندیشید که نعیمان، عسل را به عنوان هدیه آورده است. بعد از مدتی که گذشت، بادیه نشین، درِ خانة پیامبر را زد و گفت : « اگر پول آن را ندارید، عسل مرا بدهید ». همین که پیامبر، متوجّه شدند که ظرف عسل هدیه نبوده است، فوراً پول آن را به مرد دادند . بعد که نعیمان، خدمت پیامبر رسید، پیامبر به او فرمودند : « چه چیز باعث انجام دادن این کار شد؟».
نعیمان در جواب گفت : « می دانستم که عسل دوست دارید، به همین خاطر، آن مرد را با عسلش به خانه شما راهنمایی کردم». سپس حضرت به او خندیدند و چیزی به او نگفتند و بعدها گهگاه نُعَیمان را که می دیدند، به شوخی می گفتند : « آن بادیه نشینْ کجاست تا پول هدیه اش را از ما بگیرد ؟»، یا می فرمودند : « نعیمان ! کاش بادیه نشینی می آمد و ما را با سخنش شاد می کرد!».7


پیرها به بهشت نمی روند


پیامبر(ص) به پیرزنی که دربارة بهشت از آن حضرت می پرسید، فرمود : « پیرزنان به بهشت نمی روند ». بلال، آن پیرزن را گریان دید و به پیامبر، خبر داد . پیامبر فرمود : « بلال ! سیاهان هم به بهشت نمی روند » . بلال هم در بیرون مجلسِ پیامبر و در کنار آن پیرزن، به گریه نشست . عباس عموی پیامبر، خبر داد . پیامبر فرمود : « عمو جان ! پیر مردها هم به بهشت نمی روند ؛ امّا بمان تا بشارتت بدهم » . سپس آن دو را هم فرا خواند و فرمود: «خداوند، پیر زنان و پیرمردان و سیاهان را به زیباترین شکل، برمی انگیزد و اینان جوان و نورانی می شوند و آن گاه، به بهشت، وارد می گردند».8


همان که کلّه ای در چشمش هست …


بانویی به خدمت پیامبر خدا رسید . پیامبر از او سؤال کرد که همسر کدام یک از مسلمانان است . زن، پاسخ داد که : فلان کس . پیامبر پرسید : «همان که سفیدی ای در چشمش هست؟». زن، برافروخته پاسخ داد : نه، ای پیامبر خدا ! چشم همسر من سالم است . پیامبر خندید و فرمود : « چرا رنجیده شدی؟ مگر کسی هست که در چشمش سفیدی نباشد؟».9


منابع

1. مکارم الأخلاق، طبرسی ( نقل از : درس هایی از زندگی پیامبر نور و رحمت، مهدی حائری تهرانی، قم: بنیاد فرهنگی امام مهدی(ع)، ص 42 ) .
2. نهج الفصاحه، حدیث 160 .
3. غرر الحکم و درر الکلم، حدیث 1503 .
4. وقایع الأیام، ج 3 ص 69 .
5 . بحار الأنوار، ج 16، ص 295 .
6 . الخزائن، ملا احمد نراقی ( نقل از: 1001 داستان از زندگانی امام علی(ع)، محمّد رضا رمزی اوحدی، انتشارات سعید نوین ).
7. بحار الأنوار، ج 16، ص 294 .
8 . همان، ص 297
9. همان، ص 296 .

بر گرفته از مجله زندگی ،ش32،ص66، حسن عبدی

تبریک میلاد ختم المرسلین

 

 

 

آسمان مکه امشب نور باران میشود ………..


ولادت سراسر سعادت و برکت ختم المرسلین ، رحمت


للعالمین حضرت محمد مصطفی ( صلی ا… علیه و آله) بر تمامی


مسلمین جهان تبریک و تهنیت باد .

آرامش و تلاطم

شعر بحر طویل استاد سازگار ویژه 17 ربیع

شب شوق و شب وجد و شب شور و شب پیدایش نور و شب تکرار تجلای

رسولان الهی، رسد از ارض و سما و ملک و حور، گواهی که شب هجر سر

آمد، سحر آمد، سحر آمد، خبر آمد، خبر آمد که شد از آب تهی رود سماوه،

شده چون دامن تفتیدة صحرای قیامت کف دریاچة ساوه، خبری تازه به گوش

و رسد از غیب سروش و شده آتشکدة فارس خموش و عجبا اینکه فرو

ریخته یکباره به هم کنگرة کاخ مدائن، نفس پادشهان حبس شده در دل و

گشتند همه لال ز گفتار، به امر احد خالق دادار، دگر راه سماوات به شیطان

شده مسدود، بتان یکسره بر خاک فتادند و نگویند مگر ذکر خداوند و رسول

دو سرا را.

عرش و فرش و ملک و آدمی و کوه و در و دشت و یم و قطره و مهر و مه و

سیاره و منظومة شمسی و کرات و همه افلاک الی این کرة خاک ز برگ و

بر و ریگ و حجر و شاخه و نخل و ثمر و بام و در و مرد و زن و پیر و جوان،

ابیض و اسود، همه گویند درود و صلوات از طرف ذات خداوند تبارک و تعالی و

همه عالم خلقت، به خصال و به کمال و  به جلال و به جمال و قد و بالای

محمد که خداوند و ملایک همه گویند درودش، همه خوانند ثنایش، همه

مشتاق لقایش، همه عالم به فدایش، همه مرهون عطایش، که خدا خلق

نموده است به یمن گل رویش فلک و لوح و قلم را، ملک و جن و بشر را و

همه ارض و سما را.

چار ماه است که گردیده به تن آمنه را جامة ماتم، به رخش هاله­ ای از غم،

غم عبدالله والا گهرش، شوهر نیکو سیرش، اشک روان از بصرش، اشک نه

خون جگرش، خون نه که یاقوت تَرش، بود یکی غنچه از آن لالة پرپر ثمرش،

داشت چو جانی به برش، بلکه ز جان خوب ترش، مونس شام و سحرش، تا

که شبی دید همان مادر دلباخته در خواب، که در دست گرفته است گلی

خرم و شاداب، که برده است ز گل­های دگر آب، نظر کرد بر آن لالة فرخنده که

برگشت، یکی قرص قمر گشت، به یک لحظه پسر گشت، نکوتر ز پدر

گشت، چو بیدار شد از خواب، خوش و خرم و شاداب، دلش شد ز شعف

آب، به یاد آمدش این نکته که نه ماه تمام است، مه حُسن ختام است،

رسیده مه میلاد گرامی پسرش، بر رخ قرص قمرش خندد و بی­ پرده کند

سیر تماشای خدا را.

لحظه­ ها بود بر آن مادر فرخندة افراشته اقبال، بسی بیشتر از سال، شب و

روز زدی طایر جانش ز شعف بال، که کی جلوه کند از صدف آن گوهر اجلال،

که یک بار دگر نیمه­ شبی خواب ربودش، همه شد نور وجودش، ز عنایات

خداوند ودودش، عجبا دید که خورشید ز پهلوش درخشید و فروغ ابدیت به

جهان یکسره بخشید، به ناگه دُر پاکش ز صدف داد ندا، کای صدف گوهر

یکتای خدا، مادر انوار هدی، خیز که هنگام فراقت به سر آمد، شب تنهایی و

اندوه و غمت را سحر آمد، شب میلاد گل گلشن هستی به نجات بشر آمد،

چه مبارک سحری بود که ناگاه به هم درد فشردش شبی آرام در آن حجرة

خاموش نه یاری نه قراری، تک و تنها ز دم احمدی خویش پراکنده در امواج

فضا عطر دعا را.

دگر از درد گل انداخته رخسار نکویش، شده انوار خداوند فروزنده ز رویش،

نگهش سوی سما بود و همه محو خدا بود که سقف حرمش لاله صفت باز

شد و لحظة اعجاز شد و با خبر از راز شد و دید در آن درد و الم چار زن پاک،

تو گویی که رسیدند ز افلاک و همانند ندارند به روی کرة خاک، یکی حضرت

حوا و دگر مریم عذرا و دگر هاجر و سارا، همه مبهوت جلالش، همه بر دور

جمالش، همه دیدند مقامش، همه گفتند سلامش، بگرفتند در آغوش چو

جانش، زهی از عزت و شأنش، نگه هاجر و سارا به گلستان رخ حور

نشانش، که در آن لحظه کف دست به پهلوش کشید از دو طرف مریم عذرا

که به یکباره به پا خواست صدای خوش تکبیر ز کوه و شجر و دشت و دَرِ

مکه، جهان غرق در انوارالهی شد و دیدند که مرآت جمال احد قادر سرمد،

مدنی مکی ابوالقاسم ­و­محمود­ و­محمد، نبی اُمّی خاتم، به ­روی­ دامن مریم ز

فروغ رخ خود کرد منور همه جا را.

بشنوید از دو لب آمنه آن مادر فرخندة احمد که چو بگذاشت قدم بر کرة خاک

محمد، ز رخش نور عیان گشت و فروزنده از آن نور جهان گشت، که با جلوة

ماه رخ او دیدمی از دور قصور یمن و شام و به گوش آمدم از جانب معبود

ندایی که الا آمنه زادی پسری را که بود از همة خلق سرآمد، که بود آینة

طلعت ذات احد قادر سرمد، که بود کنیه ابوالقاسم و نام احمد و محمود و

محمد که در آن حال همان چار زن پاک، تن خوب­تر از جان ورا شسته به إبریق

بهشتی، پس از آن مریم عذرا به یکی حلّة زیبای بهشتیش بپوشاند و لب

خویش به لبخند گشودند و سلامش بنمودند و ستودند مقام و شرف و عزت

آن پاک­ترین عبد خداوند نما را.

استاد غلامرضا سازگار

میلاد ختم المرسلین است

 

اعمال روز نهم ربیع الاول

نهم ربیع الاول سالروز آغاز ولایت و امامت و زعامت آخرین سحاب رحـمت

حضرت مهــدی مـوعـود (عج) بــر منتظــران و چشــم انتظــاران ظهــورش

تهنیت باد.


اعمال روز نهم ماه ربیع الاول‏



این روز، روز عید و جشن و شادی بزرگ برای مؤمنان به مناسبت به امامت

و خلافت رسیدن صاحب الزمان (ع) است. لذا اعمال زیر در این روز پسندیده

است.

۱- اطعام به دوستان و ایجاد فرح و شادی در بین آنان.

۲- پوشیدن لباس نو.

۳- شکر و عبادت خداوند متعال.

۴- گشاده دستی و فراوانی برای خانواده.

ای منتظر غمگین مباش ............

 

 


ای منتظر غمگین مباش قدری  تحمل بیشتر


گردی به پا شد در افق گویی سواری می رسد .……..

سوار سبز پوش من.....

 

اگر چه زود، می آید  ، اگر چه دیر ، می آید            سوار سبز پوش من به هر تقدیر می اید

همان خورشید موعودی که در روز طلوع او             حدیث صبح صادق می شود تفسیر می آید

زمین آبی تر ازاین آسمانها می شود وقتی             که  آن آیینه سبز ” خدا تصویر ” می آید

در اعماق نگاهش می توان خشمی مقدس دید      دلش لبریز از درد است و با شمشیر می آید

چنان با ضربه های حیدری اعجاز خواهد کرد               که از دیوار هم گلنغمه تکبیر می آید

دقیقا راس آن ساعت که در ذهن خدا ثبت است        نه قدری زودتر از آن ، نه با تاخیر می آید .

شیعه یعنی ............

 

 

شیعه یعنی شوق ، یعنی انتظار


صاحب آیینه تا صبح بهار …………………………..

آقا مرا ببخش ........

یا صاحب الزمان ( عج ا… ) آقا !


من از شما  مزد خدمتم را نخواسته ام


تنها مرا به خاطر کم کاری ام ببخش .

تسلیت به امام زمان ( عج ا.... )

 

مولایم ! شهادت غریبانه و مظلومانه پدرتان حضرت امام حسن عسگری ( علیه السلام ) بر قلب داغدارتان تسلیت باد .

تسلیت به امام زمان ( عج ا.... )

شد عزای باب مظلومت بیا یابن الحسن (ع)


جان به قربان تو ای صاحب عزا یابن الحسن (ع)


امام عسکری (ع) مسموم شد از زهر بیداد و ستم


کز غمش سوزد دل اهل ولا یابن الحسن (ع)


شهادت امام حسن عسکری (ع) تسلیت باد.


ویژه شهادت امام حسن عسکری( علیه السلام )

روح خود را دمید در کاسه، کاسه هر بار شعله ور می شد

دامنش را گرفت آن آتش، لحظه در لحظه پیرتر می شد

زهر داشت تا اثر می کرد، در درونش عطش عطش می سوخت

آب نوشیده بود، اما حیف… آن عطش باز بیشتر می شد

نذر کردند تا بماند او… او ولی رفتنی ست، می داند

باز امن یجیب می خوانند، باز این ناله بی ثمر می شد

دست هایش چه سرد می لرزید، زیر باران گریه می دانست…

چتر او می شود دو دستی که، زیر باران اشک، تر می شد

داشت خورشید یازده می رفت، این خبر را زمین نمی دانست

کاش آن آسمان خبر می داد، تا که بعدش زمین خبر می شد

***

حال بعد از هزار و چندی سال فکر کردم که آمدی از راه:

آه! آقا چه خوب برگشتی… بی شما عمر ما هدر می شد.

شعر از : م. حاذق

هیچ کس نگوید من تکلیفی ندارم .

” آنچه كه براى ما لازم است، اين است كه آحاد مردم، مسئولين، غير

مسئولين، بخصوص جوانها، بخصوص كسانى كه سخن و حرفشان تأثير دارد،

احساس مسئوليت حضور در صحنه را از دست ندهند. هيچ كس نگويد من

تكليفى ندارم، من مسئوليتى ندارم؛ همه مسئولند. مسئوليت معنايش اين

نيست كه اسلحه ببنديم، بيائيم توى خيابان راه برويم؛ در هر كارى كه

هستيم، احساس مسئوليت كنيم؛ مسئوليت دفاع از انقلاب و از نظام

جمهورى اسلامى؛ يعنى از اسلام، يعنى از حقوق مردم، يعنى از عزت

كشور. اين، شرط اول: همه بايد اين احساس مسئوليت را داشته باشيم. و

من مى‌بينم كه اين احساس مسئوليت را داريم. اين را مردم كشور ثابت

كردند، ثابت ميكنند؛ حالا يك نمونه‌ى واضحش همين 9 دى بود كه اشاره

كردند نمونه‌هاى ديگرى هم هست؛ 22 بهمن در پيش است، دهه‌ى فجر در

پيش است. مردم حضور خودشان را، آمادگى خودشان را، سرزندگى و نشاط

خودشان را نشان داده‌اند، باز هم نشان خواهند داد.”


دیدار رهبری با مردم ماتزندران به مناسبت سالگرد 6 بهمن در 88/11/6

بصیرت کامل

 

” با ولایت تا شهادت ”

حماسه نهم دی ماه جاودانه باد .

ویژه نهم دی

 

 

روز بصیرت و تجدید پیمان با ولایت بر حماسه آفرینان نهم دی مبارک باد .

گرامی داشت نهم دی

 

ما را نبی قبیله سلمان خطاب کرد

روی غرور و غیرت ما هم حساب کرد

از ما بترس طایفه ای پر اراده ایم

ما مثل کوه پشت علی ایستاده ایم

از ما بترس شیعه سر سخت حیدریم

جان برکفان جبهه “فتوا”ی رهبریم.

 

فرا رسیدن سالروز حماسه نهم دی روز تجدید پیمان با ولایت بر حماسه

سازان  نهم دی مبارک باد .

سخت به خود می بالم ........

از الهی نامه آیت ا... حسن زاده آملی

 

دعای زیبای مکارم الاخلاق

 

درد دل با خدا ...............

لطفت زیاد ، آقا .............!


من بارها فتاده، تو دستم گرفته اي

لطفت زياد ديدم و كم ميبرم ز ياد

پايم اگر به كويي و دستم به سوی كس

پايم بريده مانَد و دستم شكسته باد

گفتم به دل كه بَهر گدايي كجا روم؟

گفتا برو به طوس بگو يا ابالجواد

(حاج علي انساني)


ویژه شهادت امام رضا( علیه السلام )

 

 

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ( علیه السلام ) یا شاه خراسان.

باز کن صلوات بفرست

 

اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

( عج ا… ) . آمین رب العالمین .

تسلیت شهادت غریب مدینه

 

شهادت جانسوز غریب مدینه ، کریم اهل بیت ، امام حسن مجتبی

( علیه السلام ) تسلیت باد .

تسلیت رحلت رحمت للعالمین .

 

 

رحلت جانسوز پیامبر نور و رحمت ، حضرت محمد مصطفی ( صلی ا…. علیه و آله )

تسلیت باد .

آخرین سخن پیامبر ( صلی ا... علیه و آله ) بر بالای منبر

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ

امام صادق (ع ) فرمود: با اينكه پيامبر تندرست بود، خبر وفاتش (از جانب خدا) به او داده شد، واين خبر توسط جبرئيل به او رسيد، آن حضرت براى شركت در نماز جماعت ، اعلام عمومى كرد، به مهاجر و انصار دستور داد تا اسلحه بردارند(شايد به خاطر اينكه اگر خليفه خود را براى چندمين بار تعيين كرد، منافقين ، شلوغ نكنند).
مسلمانان اجتماع كردند، پيامبر(ص ) بالاى منبر رفت و خبر نزديك شدن وفات خود را به آنها داد، آنگاه فرمود:
به حاكم بعد از خود، توجه به خدا را خاطرنشان مى سازم تا:
1- مبادا بر جماعت مسلمانان ، رحم نكند.
2- بايد حاكم به بزرگان احترام ، و به ضعيفان ترحم نمايد.
3- به عالم مسلمانان احترام شايان نمايد و از قدردانى كند.
4- به مسلمانان زيان نرساند تا مبادا خوارشان كند.
5- مسلمانان را فقير و نيازمند نسازد، تا موجب خروج آنها از دين گردد.
6- در خانه خود را به روى مسلمانان نبندد، به وضع آنها با خبر باشد تا مبادا توانمندان آنها را بخورند(و حق آنها را زير پا بگذارد).
7- در لشكر كشى آنها، بر آنها سخت نگيرد به گونه اى كه نسل امتم را قطع كند.
اى مردم ، شاهد باشيد كه من (وظيفه رسالت را) ابلاغ كردم ، و خير خواهى نمودم .
امام صادق (ع ) فرمود: اين مطلب ، آخرين سخن پيامبر(ص ) بر بالاى منبر بود

اصول كافى باب مايجب من حق الامام على الرعيه ، حديث 406 - ج 1.از علامه مجلسى (ره ) نقل شده كه اين خطبه ، طولانى بوده ، و آن حضرت ، امام بعد از خود را در همين خطبه تعيين كرد، و فضائل اهلبيتش را متذكر گرديد.

در غربت کریم اهل بیت ( علیه السلام )


آيا شده بال و پرت آتش بگيرد
هر چيز در دور و برت آتش بگيرد

آيا شده بيمار باشی و نگاهت
از نيش خند همسرت آتش بگيرد

آيا شده يک روز گرم و وقت افطار
آبی بنوشی … جگرت  آتش بگيرد

آيا شده تصويری از مادر ببينی
تا عمر داری پيکرت آتش بگيرد

می گريم از روزی که می بينم برادر
در کوفه موی دخترت آتش بگيرد

می گريم از روزی که می بينم برادر
از هرم خاکستر سرت آتش بگيرد

آه … از خنکهای گلويت بوسه ای ده
تا قبل از اينکه حنجرت آتش بگيرد

آقا بس است ديگر مگو از شعله هايت
ترسم که جان خواهرت آتش بگيرد


سروده یاسر حوتی

در سوگ پیغمبر



جهان از بعد تو ماتمسرا شد یارسول اللَّه

زمین و آسمانها در عزا شد یارسول اللَّه

سینه از دود آه غم شده سرتاسر عالم

به دلها حجله ماتم بپا شد یارسول اللَّه

به عرض تسلیت جبریل از این ماتم عظما

حضور حیدر و خیرالنسا شد یارسول اللَّه

ز چشم بوذر و مقداد و سلمان اشك مى ‏ریزد

به هجرانت مدینه مبتلا شد یارسول اللَّه

ببین اى خواجه ‏لولاك با چشمان اشك آلود

حسین و زینبین و مجتبى شد یارسول اللَّه

زجا برخیز و بین آمد شروع غربتِ مولا

عجب حقّ ذوی القربى ادا شد یارسول اللَّه

بجاى تسلیت از دختر مظلومه ات زهرا

در آتش شعله ور بیت الولا شد یارسول اللَّه

میان شعله ‏هاى آتش واز ضربت مسمار

زیكدیگر گل و غنچه جدا شد یارسول اللَّه

سماوى زین غم عظمى به سوز و آه مى گوید

جهان از بعد تو ماتم سرا شد یارسول اللَّه


فرا رسیدن ایام رحلت ختم المرسلین ، رحمت للعالمین ، آقا رسول ا….و

شهادت جانسوز سبطش امام حسن مجتبی ( علیه السلام ) تسلیت باد.

ویژه ولادت امام موسی کاظم ( علیه السلام )

 

السلام علیک یا موسی بن جعفر

واویلا ............



دشـت و شـب و طفل نابلد … واویـلا



گـر شـمـر حـرامـی بـرسـد …  واویـلا



از حضرت مهـدی معذرت می خواهم



پـهـلـوی رقـــــــ ـیـه و لـگـد … واویـلا

 

. السلام علیک یا رقیه ( سلام ا… علیها) 

ویژه شهادت حضرت رقیه ( سلام ا.... علیها )

دروازه ورودی شهر است و ازدحام
بر پا شده دوباره هیاهوی انتقام

این ازدحام و هلهله ها بی دلیل نیست
یک کاروان سپیده رسیده به شهر شام

یک آسمان ستارۀ آتش گرفته و
یک کاروان شراره و غم های نا تمام

در این دیار، هلهله و پایکوبی است
انگار رسم تسلیت و عرض احترام

چشمان خیره و حرم آل فاطمه
سرهای روی نیزه و سنگ از فراز بام

خاکستر است تحفۀ پس کوچه های شهر
بر زخم های سلسله، شد آتش التیام

بر ساحت مقدس لب های پرپری
با سنگ کینه سنگدلی می دهد سلام

پیشانی شکسته و خونی که جاری است
بر روی نی خضاب شده چهرۀ امام

با کینۀ علی همۀ شهر آمدند
بر پا شده دوباره هیاهوی انتقام .

شعر از :  یوسف رحیمی

قصد شهادت

ما ز نسل مصطفی و حیدریم


ما بسیجی های خطِ رهبریم


گر عیان گردد که فرمان می دهد


هر بسیجی بشنود جان می دهد


با ولی تجدید بیعت می کنیم


باز هم قصد شهادت می کنیم.

 

گرامی باد یاد و خاطره بسیجیان و دلاور


مردان غیور ایران اسلامی .

گرامی داشت هفته بسیج

برمشامم می رسدعطر شهیدان بسیج

مرغ دل پرمی زند سوی گلستان بسیج

یاحسین بن علی، ای سرور آزادگان

روز محشر کن شفاعت از جوانان بسیج


*هفته بسیج گرامی باد*

برگزاری جشن ولایت در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا... علیها )

برگزاری جشن ولایت ” قربان تا غدیر ” در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار
همزمان با آغاز دهه ولایت و عید بزرگ مسلمین ” غدیر خم ” ، مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا…. علیها ) جویبار اقدام به برگزاری مراسم جشنی با حضور طلاب و اساتید نموده است .
حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا زارع ، مدیر حوزه ائمه اطهار ( سلام ا…. علیهم ) شهرستان جویبار ، ضمن گرامیداشت واقع عظیم غدیر به جایگاه والای آن در دین اشاره کرد و گفت : ” غدیر در بحث ولایت یک مساله اساسی و ریشه ای است که به راحتی نباید از آن عبور کرد. ”
ایشان با تحلیل و بررسی مساله ” تولی و تبری ” که یک اصل در دین است تاکید کرد : ” ولایت و خلافت تداوم نبوت است یعنی کسی که جانشین نبی می شود باید ویژگیهای شاخصی مثل : عصمت ، علم ، عدم تعلق به دنیا و…..در او متجلی باشد و شیعه کسی را جز علی ( علیه السلام ) شایسته این منصب نمی داند . ”
حجت الاسلام والمسلمین زارع با اشاره به مساله ” غصب خلافت ” از سوی دشمنان علی ( علیه السلام ) گفت: ” فقط حبّ علی ( علیه السلام ) کافی نیست ، اعلام برائت و دشمنی با کسانی که حق علی ( علیه السلام ) را که از سوی خداوند با آن همه عظمت تعیین و مقدر شد همواره باید وجود داشته باشد . ”
ایشان در پایان با توصیه به خواندنن ” خطبه غدیر ” که رسول اکرم ( صلی ا…) در همان روز به همگان سفارش به خواندن آن را نمودند تاکید کرد : ” خطبه غدیر دارای مفاهیم بلندی است و پیامبر ( صلی ا… علیه و آله ) همه چیز را در آن به روشنی بیان کرد و الفاظ خاصی مانند : وصی ، ولی ، خلیفه ، امام و نیز نام زیبای ” مهدی ( عج ا… ) ” در آن به وضوح ذکر گردید که بسیار ارزشمند و قابل تامل است . “

ویژه روز جهانی کودک


اگر تو نبودی

جهان، بی خنده های تو معنا نخواهد داشت. اگر تو نباشی، هیچ بهاری ـ حتی اگر لبریز شکوفه باشد ـ دیدن ندارد.

اگر تو نبودی، باران ها همه دلگیر می شدند و هیچ مادری عاشقانه زیر باران ها، بی چتر لبخند نمی زد. اگر تو نبودی، آسمان با همه حجم آبی اش، در چشم های همیشه خیس هر پدری، دلگیرتر از چهار دیواری کوچکی می شد که به زندانی کوچک بیش نمی ماند.

اگر تو نبودی، شمعدانی های لب پنجره، این گونه زیبا گل نمی کردند و عطر سیب، دیگر معنایی نداشت.

اگر کودک نبود، نه پدر معنا داشت، نه هیچ مادری بهشتی می شد.

اگر کودکان نبودند، شکوفه های زندگی به بهار نمی رسیدند و خانواده، بی مفهوم ترین واژه ای می شد که در لغت نامه ها می شد پیدا کنی.

کودکان، باغچه هایی از امیدند که از شکوفه های انار لبریز است.

هر کودک، گلدانی ست که از زیباترین گل های معطر، خانه ها را به نزدیکت ترین بهارها گره زده است.

کودکان، نزدیک ترین راه های رسیدن به عشق را از پرنده ها بهتر بلدند.

کودکان، از تمام ستاره ها و پرنده ها به آسمان نزدیک ترند.

اگر روزی می آمد که جهان خواب هیچ کودکی را نمی دید، بی شک صداقت به آخر می رسید و دوستی و مهربانی، پشت اندوه های بزرگ بزرگ سالی هامان گم می شد.

این روزها اگر عاشقانه سپری می شوند، به عشق بودن شماست. دنیا با کودکان همیشه زیباست؛ زیباتر از همه روزهایی که سراغ داریم.

دنیای کودکانه، صمیمی ترین دنیایی است که هر لحظه بارها آرزو می کنیم تا کاش می شد یک بار دیگر به این دنیای کودکانه قدم بگذاریم!

کاش دنیا همیشه کودک بماند و کودکانه ترانه های عاشقانه اش را لالایی شب های بی خوابی مان کند!

کاش دنیا به زیبایی روزهای کودکی می شد!

کاش کودکان، صمیمیتشان را همچون دوستی های بی ریایشان فراگیر می کردند.

تبریک عید غدیر

نازد به خودش خدا که حیدر دارد / دریای فضائلی مطهر دارد

همتای علی نخواهد آمد والله / صد بار اگر کعبه ترک بردارد


عید غدیر خم ، عید بزرگ ولایت و امامت تبریک و تهنیت باد .

,ویژه روز دعا و نیایش ، عرفه

الهی! عرفه‏ام، باحسین علیه‏السلام از عرفات کوچ کرد و رحل اقامت در

کربلاگزید؛ پس تو رامی خوانم به زبانی که امامم حسین علیه‏السلام در روز

عرفه و در ودایش با سرزمین عرفات خواند.

الهی تو را می‏خوانم، با اشک‏هایی که به ترنم آخرین نوای آسمانی مولایم

حسین علیه‏السلام در روز عرفه، بر صورت شرمسارم روان شده است.

الهی! تو را می‏خوانم به پاکی و خلوص بندگی در صحرای عرفات، به تکاپوی

حاجیان؛ آن‏گاه که جان مشتاق را برای لقای تو روانه آسمان زلال عرفه

می‏کنند.
خدای من! دلم برای آشنایی و آشتی با تو، بی‏تاب‏تر از همیشه است و تنها

دارایی‏ام در پیشگاه تو، دعایی است که به آن وعده اجابت داده‏ای.


چگونه تو را دریابم و کدام باد موافق، این خس دورافتاده از آستانت را به کوی

شناخت و دلدادگی به تو رهنمون می‏سازد؟


الهی! تو نوری؛ آشکارتر از آنی که به مدد آثار خلقتت، شناخته شوی.


تو نوری و روشن‏تر از آنی که در پناه سایه درآیی.


خدای من! چه وقت از دیده‏ام نهان شدی تا برای اثبات بودن تو، دست به

دامن برهان و استدلال ببرم؟


تو آنقدر ظاهری که رسیدن به تو از راه مشاهده آثارت، راه دراز پیمودن و به

بیراهه رفتن است. پس خدای من! چنان به عشق خود مرا بنواز و یاری‏ام کن

تا دیده‏ام؛ به فراتر از نشانه‏هایت دل مشغول دارد و از درک نور تو که آفاق را

روشن کرده، بازنماند.


بارالها! چنان خود را به من بنما که بی‏واسطه و با شهود قلب، شیفته جمال

نورانی تو شوم.

فرا رسیدن روز عرفه روز دعا و نیایش گرامی باد . التماس دعا .

پیام تسلیت شهادت امام باقر ( علیه السلم )

هفتم ماه ذی الحجه مصادف است با سالروز شهادت پنجمین اختر

تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر (( علیه السلام )) ،

شهادت این بزرگوار را به تمامی ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت

و طهارت تسلیت می گوییم .


امام باقر علیه السلام :


«إِنَّما یُداقُّ اللّهُ الْعِبادَ فِى الْحِسابِ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَلى قَدْرِ ما آتاهُمْ

مِنَ الْعُقُولِ فِى الدُّنْیا.»:


خداوند در روز قیامت در حساب بندگانش، به اندازه عقلى که در

دنیا به آنها داده است، دقّت و باریک بینى مى کند.


برو کسب فضیلت کن چو مردان خدا اى دل


ز بحر دانش بى منتهاى حضرت باقر


اگر گردد شفیع ما به نزد خالق یکتا


به هر دردى شفا بخشد دعاى حضرت باقر

نشست سیاسی - اجتماعی با موضوع " جنبش نرم افزاری "

برگزاری نشست سیاسی – اجتماعی با موضوع ” جنبش نرم افزاری و کار

در فضای مجازی ” در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا…. علیها ) شهرستان

جویبار
نشست سیاسی – اجتماعی با موضوع ” جنبش نرم افزاری و کار در فضای

مجازی ” با همکاری بسیج طلاب مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها )

شهرستان جویبار برگزار گردید .


حجت الاسلام فقیهی ، مسئول بسیج طلاب در استان مازندران با حضور در

جمع طلاب  ضمن گرامی داشت یاد و خاطره دلاور مردان 8سال دفاع مقدس

و با اشاره به موهبتی که خداوند به برکت خون شهداء به این ملت عطا کرد

گفت : ” یکی از رسالات بزرگی که شما طلاب دارید این است که تفکر

الهی و روحیه ایثار گری را در جامعه کنونی زنده نگه دارید . ” وی با تاکید بر

شعار سال در هفته دفاع مقدس ، ” ایستادگی ، عزت امروز و تعالی فردا “

بیان کرد : ” 8سال فاع مقدس گذشت ولی مکر دشمن همچنان پا

برجاست  و مبارزه و دفاع همچنان ادامه دارد . ” ایشان با اشاره به تجهیزات

دشمن و ظرفیتهای بالای فرهنگی ، اقتصادی و دیپلماسی که در برابر ایران

اسلامی به کار گرفتند افزود : ” بر نامه ریزی دشمن در قالب جنگ نرم و

هدف گرفتن ارزشها و هنجارهای جامعه ما بسیار دقیق و حساب شده

است .”


حجت الاسلام و المسلمین فقیهی با اشاره به فضاهای مجازی از جمله :

فیس بوک ، وایبر ، سایتها وبلاگها، موبایلهای هوشمند و…. گفت : ” باید

ترفندهای دشمن را در حوزه های مختلف بشناسیم و خود را به گونه ای

مجهز کنیم که به موقع جواب تخریب سازی آنها را در تمامی  عرصه ها

بدهیم . ”
وی با اشاره به برنامه های غرب در پی تفرقه افکنی بین مسلمانان به ویژه

شیعه و سنی تاکید کرد : ” طرحها و نقشه های پلیدی که استکبار در برابر

دین حق به کار می برد بنا به وعده الهی در قرآن کریم همواره به خودشان

بر می گردد فقط لازمه اش تجهیز شدن به علوم روز و کار در فضای مجازی

است . ”


ایشان با بیان این مطلب که ماهواره ها و سایتها برنامه های وسیعی علیه

شیعه دارند افزود : ” شما طلاب با بالا بردن توان علمی ، آستانه صبر و

تحمل و روحیه رشادت و ایثار گری باید پاسخگوی شبهاتی باشید که در

فضاهای مجازی برای تخریب آرمانها و ارزشهای دینی وجود دارد . ”

پیوند تنها زوج معصوم دوعالم

مالک به جهنم و بهشت است علی


با فاطمه اش ز یک سرشت است علی


بر قلب علی نقش بود یا زهرا


بر سینه فاطمه نوشته است علی.


فرا رسیدن اول ذی الحجه ، سالروز ازدواج حضرت علی ( علیه السلام )

و حضرت زهرا ( سلام ا…. علیها ) تنها زوج معصوم دو عالم تبریک و تهنیت باد .

تسلیت شهادت امام جواد( علیه السلام )

اي شيعه بزن ناله و فرياد امشب


از غربت آن غريب کن ياد امشب


مسموم شد از زهر، جواد ابن رضا


در حجره ي در بسته ي بغداد امشب


* * * * * * *


شهادت مظلومانه جوانترين شمع هدايت و نهمين بحر کرامت امام جواد ( علیهالسلام ) ، تسليت وتعزیت باد .

گرامیداشت یاد یاران

برگزاری گرامیداشت هفته دفاع مقدس در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار


با فرا رسیدن مهر و آغاز هفته دفاع مقدس ، امور فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها) شهرستان جویبار با همکاری بسیج طلاب اقدام به برگزاری مراسمی باشکوه با عنوان ” یاد یاران ” نموده است .


در این مراسم که با نمایشگاهی از تصاویر ، خاطرات ، وصیت نامه و سیره شهداء همراه بود ، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی جانباز جنگ تحمیلی و رییس اداره تبلیغات اسلامی جویبار ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ارج نهادن به رشادتها و شهامتهایی که مردان خدا در 8سال مقاومت و پایداری داشتند گفت : ” شهداء با ایمان و باور قلبی که به خداوند متعال داشتند توانستند برای دفاع از کیان اسلام با دل کندن از وابستگیهای دنیوی مجاهده کرده و به لقاءا…. بپیوندند که این هنر بسیار والایی است . ”
وی با اشاره به این مساله که در هر جا و مکانی اگر کار برای رضای خداوند باشد پیروزی و رستگاری را به همراه دارد افزود : ” جهاد یعنی تلاش در راه خدا که نه فقط د رمیدان جنگ بلکه هر تلاشی که برای رضای خدا باشد به نوعی مجاهده است و سعی و تلاش شما خواهران طلبه در سنگر تعلیم و تربیت بالاترین مجاهده در راه خداست . ”
حجت الاسلام و المسلمین بهرامی با اشاره به سیره تربیتی و سبک زندگی شهداء بیان داشت : ” شهداء دست پرورده عالمان دینی در مکتب حق بودند و به این دلیل است که خداوند به قلم شما مباهات مکیند پس قدر این سنگر را بدانید و از آن لذت ببرید ." 
ایشان در ادامه با تاکید به وظیفه طلاب و مبلغین در ارشاد مردم جامعه گفت : ” حوزه های علمیه باید مجهز شود تا پاسخگوی دردهای مردم باشد . طلاب باید آرامش طبع در این دنیا و وعده رضوان الهی و حیات طیبه را به مردم بشارت دهند و این میسر نمی شود مگر اینکه خودتان را وصل به کلام وحی ، قران نمایید . ”
وی در پایان با بیان خاطراتی از همرزمان شهیدش در جبهه های حق علیه باطل ، به رابطه ای که شهدا با کتاب خدا داشتند اشاره کرد و گفت : ” شهدای ما چنان در آیات الهی ذوب می شدند و چنان بهره ای از معارف حق می گرفتند که این نورانیت در چهره آنان  هویدا بود . ”

بر پایی نمایشگاه



قابل توجه طلاب گرامی !


به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید و آغاز هفته دفاع مقدس مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها )

شهرستان جویبار اقدام به بر پایی نمایشگاهی با موضوع ” مهدویت و انتظار ” نموده است . لازم به

ذکر است کتب و لوازم التحریر( کیف ،  دفتر، تقویم و…) با موضوع مهدویت  در نمایشگاه عرضه

می گردد.

از طلاب عزیز دعوت می شود جهت بازدید و خرید از نمایشگاه اقدام نمایند .


نشست هم اندیشی خواهران مبلغ در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا.... علیها ) جویبار

نشست هم اندیشی ” خواهران مبلغ ” با حضور ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان جویبار
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید نشستی با حضور جناب آقای میری ریاست آموزش و پرورش در جمع خواهران ائمه جماعات بر گزار گردید .
در ابتدا خانم میرزایی مدیر مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار ، ضمن تقدیر و تشکر از ریاست اداره آموزش و پرورش جهت حضور در جمع مبلغین گفت : ” با تعامل و همکاری بوجود آمده بین حوزه و آموزش و پرورش و بهره گیری مدارس سطح شهراز ظرفیتهای حوزه امیدواریم گامی موثر در رفع مضلات فرهنگی مدارس بر داریم . ”
سپس میری ، ریاست اداره آموزش و پرورش ضمن ارج نهادن به فعالیتهای طلاب مبلغ در مدارس ” اخلاق مداری و کردار درمانی ” را مهمترین عامل موفقیت در تاثیر گذاری مخاطب دانست و گفت : ” هر کدام از ما که مسئول تربیت و پرورش هستیم باید پاسخگوی عملکرد خود به دین و نظام باشیم . ”
وی با اشاره به معضلاتی که در قشرهای مختلف دانش آموزان وجود دارد تاکید کرد : ” دلسوزی معلمان و مربیان تربیتی در کنار تلاش دانش آموزان و پیگیری خانواده ها در مسائل تربیتی می تواند گره گشای بسیاری از نا هنجاریها گردد. ”
ایشان با ابیان این مساله که متولیان تربیتی باید بسترهای لازم و مناسب را جهت تاثیر پذیری مخاطبان فراهم کنند افزود : ” رسالتی که بر دوش شما خواهران مبلغ به ویژه ائمه جماعات است سنگین بوده که نیاز به برنامه ریزی همراه با تفکر دارد . ”
وی با بیان این مطلب که آسیب شناسی رفتارهای دانش آموران در مدارس و رفع آفتهای آن نیاز به اطلاعات وسیع دارد تاکید کرد : ” با ورود به فضاهای مجازی ، وبلاگها ، سایتها و…. و آشنایی با نرم افزارهای تبلیغاتی ، به علوم و اطلاعات روز مجهز شوید تا بتوانید پاسخگوی نیاز مخاطبان در کار تبلیغ باشید . ”

نشست هم اندیشی

برگزاری نشست هم اندیشی مدیر ، اساتید و معاونین مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا…علیها ) شهرستان جویبار
همزمان با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید ، نشست هم اندیشی مدیر،اساتید و معاونین مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) در شهرستان جویبار برگزار گردید .
در این نشست که به منظور تعامل و هم اندیشی در راستای ارتقاء کیفی تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه صورت گرفت ، خانم میرزایی ، مدیر مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) با تاکید بر این مطلب که اخلاق و تهذیب مقدم بر آموزش است گفت : ” ذی طلبگی که در سیره بزرگان حوزه هست باید در طلاب جا بیفتد و این مساله فقط با عمل و کردار میسر می شود . ” وی با اشاره به رسالت بزرگی که اساتید در این زمینه دارند بیان داشت : ” یک حرکت نسجیده ممکن است مسیر طلبگی را به انحراف بکشاند . ”
مطلب دیگری که در این هم اندیشی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت بحث ” تلفیق آموزش و پژوهش ” بود که در پی آن خانم میرزایی تاکید کرد : ” طلاب را طوری بار بیاورید که همواره به دنبال چرایی بوده و در دنیای معاصر با مسائل جدید و به روز در فضاهای مجازی ، سایتها و وبلاگها و …. در ارتباط باشند . ”
علاوه بر آن ایشان با تاکید بر این مساله که طلاب در اجتماع با موانع و عوامل باز دارنده ای روبرو هستند که ممکن است انگیزه طلبگی را در آنها کاهش دهد افزود : ” اساتید موظفند در کنار تدریس  ، آینده روشن طلاب را ترسیم کرده تا شور،هیجان و نشاط علمی و معنوی و امید به آینده در طلاب پرورش یابد . ”
در پایان هر یک از اساتید و معاونین به بیان پیشنهادات و ارائه راهکارهای اصولی جهت رفع کاستیها و ارتقاء کیفی آموزشی و پرورشی پرداختند .

برگزاری مراسم افتتاحیه در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا.... علیها ) جویبار

بسمه تعالی    

همزمان با بازگشایی حوزه های علمیه سراسر کشور ، مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا….. علیها ) شهرستان جویبار اقدام به بر گزاری مراسم افتتحایه با حضور طلاب و اساتید نموده است .
حجت الاسلام و المسلمین قلی پور ، امام جمعه شهرستان جویبار و رییس هیئت امنای مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و آرزوی کسب علم و معرفت برای طلاب به ارزش و کرامت علم آموزی اشاره کرده و گفت : ” انسان برای اینکه گرفتار خسران نشود باید عالمانه رفتار کند . ”
وی با تاکید بر این مساله که علم آموزی باید معرفت زا باشد بیان کرد : ” در مسیر معرفت آموزی باید قرآن و معصومین را الگو قرار دهیم و در زمان غیبت نیز از ولی فقیه معیار بگیریم . ”
ایشان با اشاره به این مساله که اسلام تفاوت و محدودیتی در کسب علم برای زن و مرد قائل نشده است تاکید کرد : ” با نگاه زیبایی که اسلام به علم آموزی دارد ، شما خواهران طلبه باید تحصیلات را جدی گرفته و با تحقیق ، پژوهش ، ژرف نگری به عمق علوم دینی پی ببرید . ”
حجت الاسلام قلی پور با تاکید بر اهمیت دوران جوانی برای کسب علم آن را طلایی ترین دوران برای دانش اندوزی خواند و گفت : “این دوران طلایی بسیار سریع می گذرد پس باید با برنامه ریزی دقیق و ذهن پرسش گرانه از فرصتها استفاده کنید . ”
وی با اشاره به این مطلب که اگر علم با عمل توام گردد موجب رشد و کمال آدمی می شود گفت : ” توام بودن علم و عمل باید در محاصره تقوا باشد تا نورانیت در دل دانش پزوه بوجود آید . ”
ایشان در پایان با بیان مساله قناعت افزود : ” زهد و ساده زیستی باید سرلوحه زندگی طلاب قرار گیرد تا خدمت به مردم که بالاترین ارزشهاست در وجودشان نقش بندد. ”

ویژه بر نامه دهه کرامت

برگزاری مراسم جشن دهه کرامت  در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار


همزمان با فرا رسیدن ماه ذی القعده و آغاز دهه کرامت و ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه ( سلام ا…. علیها ) و امام رضا ( سلام ا… علیها ) مراسم جشنی با همکاری بسیج طلاب در مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار برگزار گرید .


در این مراسم خانم زهرا سادات زهرا پور ، کارشناس مسائل تربیتی به بررسی و تحلیل مساله ” تربیت دختر از منظر روایات ” پرداخته و تاکید کرد :
” ارزش و کرامتی که دین مبین اسلام در هر برهه ای از زمان به اشکال گوناگون برای دختر قائل بود نشانگر یک سیر فکری است که آثار آن را در زمان حاضر می بینیم . ”
وی با بیان این نکته که دعوت امام رضا ( علیه السلام ) از خواهرشان حضرت معصومه ( سلام ا… علیها ) جهت مسافرت به ایران با یک هدف مشخصی انجام شد گفت : ” مدیریت و رهبری کاروانی که از مدینه به سوی ایران حرکت کرد ، به دست خواهرشان حضرت معصومه ( سلام ا… علیها ) بود که پیام مهمی را در بر داشت و آن هم  اینکه ” اعلام و تثبیت امامت امام رضا ( علیه السلام )” به دست یک زن  انجام گرفت “  . 
ایشان در بخشی از سخنان خود با اشاره به روایات ائمه معصومین در مورد تربیت دختر گفت : ” دختران مایه برکت و رحمت خانه ها هستند . خداوند به خانه ای که دختر می دهد، آن خانه از نظر عاطفی تامین است . ”
وی با تاکید بر این مساله که نوع تربیت دختر بیشتر از پسر اهمیت دارد افزود : ” دختر به مراقبت عاطفی نیاز دارد . چون سرمایه یک زن جنبه عاطفی اوست پس سیستم عاطفی دختر باید سالم باشد تا در آینده بتواند خانواده سالمی را تربیت کند . ”
در پایان مراسم به مناسبت روز دختر به فرزندان دختر هر یک از طلاب هدیه ای به رسم یادبود اعطاء گردید .

میلاد کریمه اهل بیت

سلام بر تو، بانوی آب‏ها و آیینه‏ها

سلام بر تو، زیباترین مطلع غزل‏های عاشقی

سلام بر نجابت دست‏ها و کرامت نگاه‏هایت

«اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطمة معصومه»


روز میلاد توست و تو روشنی به ما هدیه می‏دهی و ما با دستانی پر از روشنی

از این حُسن بازمی‏گردیم؛ با دل‏هایی که در حوضچه چشمانمان با آب دیده تطهیر شده است.

روز میلاد تو هر روز در ما تکرار می‏شود، ای تکرار روشنی در روح و روان ما . .

برگزاری دوره آموزش مقدماتی مباحث مهدویت

 

به اطلاع طلاب میرساند مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار اقدام به برگزاری دوره آموزش مقدماتی ” مباحث مهدویت ” نموده است که در تاریخهای 1/6/93- 8/6/93و 11/6/93 برگزار می شود .
لازم به ذکر است استاد خانم نیک دل  کارشناس علوم حوزوی و از اساتید بنیاد مهدی موعود آموزش این دوره را بر عهده دارند . ودر پایان دوره آموزشی با برگزاری آزمون به شرکت کنندگان مدرک اعطاء می گردد . و طلاب بعد از دوره مقدماتی می توانند در دوره 6ماهه تکمیلی که دوره تربیت مربی می باشد شرکت نمایند .

پیام تسلیت 25 شوال

شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (علیه السلام ) تسلیت باد.

خدایا بحق امام صادق ( علیه السلام )

ایمان عارفانه و عمل صادقانه به همه ما عنایت بفرما . . .

حمایت از مردم مظلوم غزّه

” اگر کسی صدای مظلومی را بشنود و به داد او نرسد از ما نیست . ”

پیامبر اکرم ( صلی ا… علیه و آله )

مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) شهرستان جویبار ضمن اعلام انزجار

از اعمال خبیث و دد منشانه اسراییل و هم پیمانانش ، جهت هم دردی با مردم

مظلوم غزّه حضور خود را در راهپیمایی روز قدس اعلام داشته و از خداوند قادر

و متعال خواهانیم زمینه نابودی یزیدیان تاریخ را با ظهور آن منجی بشریت

فراهم سازد . آمین یا رب العالمین .

برگزاری نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب ، محصولات فرهنگی، لوازم التحریر و نرم افزار نور با 25% تخفیف در مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها شهرستان جویبار برگزار شد. این نمایشگاه به مدت یک هفته پذیرای بازدیدکنندگان عزیز بود.

نمایشگاه کتاب و نرم افزار

نمایشگاه کتاب و نرم افزار

نمایشگاه کتاب و نرم افزار

نمایشگاه کتاب و نرم افزار

نمایشگاه کتاب و نرم افزار

نمایشگاه کتاب و نرم افزار

 

هفته پژوهش

هفته پژوهش گرامی باد!


به مناسبت هفته پژوهش نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها شهرستان جویبار افتتاح گردید. این نمایشگاه از تاریخ 23 تا 28 آذر همه روزه از ساعت 8 تا 13 پذیرای بازدیدکنندگان است.

همچنین مسابقه کتابخوانی چهل حدیث امام خمینی رحمت الله علیه و آیینه پارسایی (شرح خطبه متقین) برگزار گردید.

از پذیرفته شدگان این مسابقات و فعالان پژوهشی نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.