ویژه هفته مشاغل



 

واحد پژوهش مدرسه علمیه الزهرا ( سلام ا… علیها ) به مناسبت هفته مشاغل تحقیقی در زمینه ادارات و اماکن با توجه به آیات و روایات تنظیم نموده است که جهت استفاده

 

فرمانداری:                                                                                                                                                                    

 

همانا مديريت و فرمانداري براي تو وسيله آب و نان نيست، بلکه امانتي در گردن توست؛ بايد از فرمانده و امام خود اطاعت کني ،تو حق نداري نسبت به مردم استبداد ورزي و بدون دستور به کار مهمي اقدام نمايي»

 

                                                                                      (نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتي ، نامه 5، ص 484

 

شهرداری

 

.هُوَ أَنشَأکُم مِّنَ الأرضِ وَ استَعمَرکُم فِیهَا…»؛ (هود، 61)

 

خداوند شما را از زمین خلق کرد و شما را مأمور آبادانی آن نمود.

 

محیط زیست:                                          

 

امام علی(ع:

 

تقوا پیشه کنیددر حق بندگان و شهرها، که شما مسئول هستید؛ حتی از سرزمین ها و چهارپایان. انسان هرگز اجازه ندارد خود را رها و لجام گسیخته و آزاد در بهره برداری از طبیعت بداند و حق ندارد با آلوده کردن و ویران ساختن طبیعت، به آسایش برسد.

 

اهمیت علم آموزی:  

 

: يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ‏  آيه 11 سوره مجادله

 

 خداوند كسانى را كه ايمان آورده‏اند و كسانى را كه علم به آنا ن داده شده درجات عظيمى مى‏بخشد.   

 

 

 

نهضت سواد آموزی:

 

  • آنکس که ساعتی به ذلّت علم آموزی تن ندهد در همه ی عمر گرفتار ذلّت و خواری جهل خواهد بود.

 

                                                                                                                                                 بحار جلد 17 ص4

 

ورزش:

 

اٍنَّ اللهَ اصْطَفيهُ عَلَيْكٌمْ وَزادَهٌ بَسْطَةً‌ فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ    ایه 247 بقره

 


خداوند او را بر شما برگزيده و قدرت علمي و جسمي وي را از شما افزون‌تر قرار داده است» . درباره لزوم تقويت بنيه رزمي و نظامي مي‌فرمايد:
وَاَعِدّوُا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ   الانفال آیه60

 

در برابر آنها (دشمنان) آن چه توانايي داريد از «نيرو» آماده سازيد.

 

المُؤمِنُ القَوِیُّ خَیرٌ و أحَبُّ إلَی اللَّهِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعیفِ

 

مؤمنِ نیرومند نزد خداوند بهتر و محبوب‏تر است از مؤمن ضعیف

 

                                                                                                صحیح مسلم ، ج ۸ ، ص ۵۶ .

 

کشاورزی:

 

“افرایتم ما تحرثون. ء انتم تزرعونه ام نحن الزارعون 

 

آیا ندیدید تخمی را که در زمین می کارید؟ آیا شما کشاورزید یاما؟ آری، کشاورز حقیقی منم.   واقعه، آیات 63 و 64.

 

قال الامام الصادق‏ علیه السلام : اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللَّهِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لا أطیَبَ مِنهُ.

 

امام صادق‏ علیه السلام فرمودند: زراعت کنید و درخت بکارید؛ به خدا قسم آدمیان کاری برتر و پاک‏تر از این نکرده‏اند.

 

                                                                                                                                    «بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص

 

قال الامام الصادق‏ علیه السلام : الزّارِعُونَ کُنوزُ الأنامِ.

 

امام صادق‏ علیه السلام فرمودند: کشاورزان گنج‏های مردمان‏اند.

 

                                                                                                                             «الکافی، ج ۵، ص ۲۶۱»

 

آب:

 

وَ جَعَلنا مِن الماءَ كُلُّ شَي ء حَيّ

 

                                                                                                  سوره انبياء آيه 30 

 

ما زندگاني هر چيزي را از آب قرار داديم.

 

النَّخلَ  : هُوَالَّذي اَنزَلَ مِنَ السَّماء لَكُم مِنهُ شَراب وَ مِنْهُ شَجَرَ فيه تَسيمون * يُنْبِتَ لَكُم بِهِ الزَّرع َ وَ الزَّيتون و وَ الاَعنابَ وَ مِن كُل الثَّمَراتِ اِنَّ في ذلكَ لَآيَه لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرون 

 

اوست خدايي كه آب را از آسمانها فرو فرستاد كه از آن بياشاميد و درختان را پرورش دهيد. از آن آب زراعت هاي شما و باغ هاي زيتون و خرما و انگور و ديگر ميوه ها را بروياند . همانا در اينها نشانه قدرت الهي براي اهل فكر (و انديشه) پديدار است.

 

                                                                                             سوره نحل آيِات 10 و 11

 

كسى كه به دنبال نياز برادر مؤمنش برود و با برآوردن حاجتش او را شاد كند، چنان است كه رسول خدا (ص) را مسرور كرده است. و هر كس او را سيراب كند، خدا او را از شراب سر به مهر بهشتى سيراب مى‏سازد. … به خدا سوگند، بر آوردن حاجت مؤمن، در پيش‏گاه خدا محبوب‏تر از دو ماه روزه پى در پى با اعتكاف آن دو ماه در ماه حرام است.

 

            ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 325.

 

 

 

 

 

کار:

 

( ‌سوره نجم آيه 39

 

وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَاّ مَا سَعَي .

براي آدمي جز آنچه با تلاش خود انجام داده نخواهد بود.

 

کمیته امداد:

 

سوره بقره  ایه276مى فرماید: (

 

اَلَّذینَ یُنْفِقُونَ اَمْوالَهُمْ بِالَّیْلِ وَالنَّهار سِرّاً وَ عَلانِیةً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوفٌ عَلَیْهِم وَ لا هَمْ یَحْزَنوُنَ);آنها كه اموال خود را به هنگام شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق مى كنند، مزدشان نزد پروردگارشان محفوظ است و ترسى بر آنها نیست و غمگین هم نمى شوند.

 

وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِن لَّمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ /265بقره

 

و مَثَل (صدقات‏) کسانى که اموال خویش را براى طلب خشنودى خدا و استوارى روحشان انفاق مى‏کنند، همچون مَثَل باغى است که بر فراز پشته‏اى قرار دارد (که اگر) رگبارى بر آن برسد، دو چندان محصول برآورد، و اگر رگبارى هم بر آن نرسد، بارانِ ریزى (براى آن بس است‏)، و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید بیناست‏.

 

لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ /92 بقره

 

هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هر چه انفاق کنید قطعا خدا بدان داناست.

 

بهزیستی:

 

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم:

 

مَنْ اَعانَ ضَعیفا فی بَدَنِهِ عَلی اَمرِهِ اَعانَهُ اللّه ُ عَلی اَمْرِهِ وَ نَصَبَ لَهُ فیِ الْقیامَةِ مَلائِکَةً یُعینُونَهُ عَلی قَطْعِ تِلْکَ الْاَهْوالِ وَ عُبُورِ تِلکَ الخَنادِقِ مِنَ النّارِ، حتی لا یُصیبَهُ مِنْ دُخانِها وَ عَلی سَمُومِها وَ عَلی عُبُورِ الصِّراطِ اِلَی الجَنَّةِ سالِما امِنا.

 

هر کس انسانی را که ناتوانی جسمی دارد یاری کند، خداوند او را در کارهایش یاری می دهد و در قیامت فرشتگانی را می گمارد تا او را در پیمودن مسیر هولناک قیامت و عبور از گودال های آتش کمک کنند، به گونه ای که از سموم آن آسیب نبیند و او را از صراط به سوی بهشت با سلامت و امنیت کامل، گذر می دهند..

 

بنیاد  شهید:     

 

(سوره بقره )207

 

و من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد »بعضي از مردم جان خود را در برابر خشنودي خدا مي فروشند و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است . )

 

- سوره بقره، آيه 15

 

«و لا تقولوا لمن يقتل في سبيل‌الله اموت بل احياء ولکن لا تشعرون»

 

«کسي را که در راه خدا کشته شد، مرده نپنداريد، بلکه او زنده جاويد است، وليکن شما اين حقيقت را نخواهيد يافت

 


-
سوره آل عمران، آيه 169:

 

«و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل‌الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون»

 

«مرده نپنداريد کساني که در راه خدا کشته مي‌شوند، بلکه زنده‌اند و نزد خداي خود روزي مي‌برند. »

 

رسول خدا (ص) فرموده است: «خداوند چنين فرموده است، من جانشين شهيد در خانواده وي هستم. هر کسي رضايت خانواده شهيد را جلب کند، رضايت مرا جلب کرده است و هر کسي آنها را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است.»(وسائل الشيعه، باب 25، حديث 3)

 

 

 

جانباز:

 

 الاحزاب آیه23 

 

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا﴿۲۳

 

از مؤمنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند، بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خوددگرگون نکرده اند.

 

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مَن جُرِحَ في سَبيلِ اللّه جاءَ يَومَ القِيامَةِ رِيحُهُ كَرِيحِ المِسكِ ولَونُهُ لَونُ الزَّعفَرانِ ، علَيهِ طابَعُ الشُّهَداءِ ، ومَن سَألَ اللّه‏َ الشهادَةَ مُخلِصا أعطاهُ اللّه‏ُ أجرَ شَهيدٍ وإن ماتَ على فِراشِهِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هركـه در راه خـدا مـجروح شـود ، در روز قيامت در حالى مى‏آيد كه بويش همچون بوى مشك باشد و رنگش مانند رنگ زعفران و نشان شهيدان بر اوست و هركه از روى اخلاص شهادت را از خداوند بخواهد ، خداوند اجر شهيد به وى دهد هر چند در بسترش بميرد .
كنز العمّال
منتخب ميزان الحكمة

 

 

 

بیمارستان:

 

پیامبر اکرم(صلى‏الله‏علیه‏و‏آله) فرمودند:
مَن سَعى لِمَریضٍ فی حاجَةٍ قَضاها أولَم یَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ ؛ 
هر کس براى بر آوردن نیاز بیمارى بکوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزى که از مادرش زاده شد، از گناهانش پاک مى‏شود.
[
من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 16]

 

بازرگانی(تجارت) :

 

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَيْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحيماً

 

ای کسانی که ایمان آورده اید!اموال یکدیگر را به ناحق مخورید مگر آنکه تجارتی باشد هر دو طرف به آن رضایت داشته باشند…هرآینه خدا با شما مهربان است.                         سوره نساء 29

 

امام علی (علیه السلام ) 

 

:به کارهای تجاری بپردازید که آن شما را ازمال دیگران بی نیاز می کند.خداوند پیشه ور درستکار را دوست دارد.            وسائل الشیعه :12/4/6

 

امام صادق(علیه السلام):تجارت کردن خرد را می افزاید        کافی:5/148/1

 

امام صادق(علیه السلام): رها کردن تجارت خرد را کم می کند.           کافی:5/148/1

 

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله ): کسی که تجارت می کند باید از پنج کار دوری ورزد و گرنه نباید خرید و فروش کند:ربا،سوگند،پوشاندن عیب کالا،تعریف وتبلیغ در هنگام فروش و بدگویی از کالا در موقع خرید آن.      بحار103/95/18 

 

قالَ عَلِىٌّ عليه‏السلام:

 

تَعَـرَّضُـوا لِلتِّجـاراتِفَاِنَّ لَكُمْ فيها غِنىً عَمّا فِى أَيْدِى النّاسِوَاِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ يُحِبُّ الْمُحْتَرِفَ الاَْمِينَ

 

امام على عليه‏السلامفرمود: دسـت به انـواع بـازرگانى بزنيــدكه تجارتها عامل بى‏نيازى شما از اموال مردم است،وخداوند شخص صاحب‏حرفه درستكار را دوست دارد.

 

پيام على عليه‏السلام به بازاريان

 

قالَ عَلِىٌّ عليه‏السلام : اِذا طافَ فِى الاَْسواقِ وَ وَعَظَهُمْ: يا مَعْشَرَ التُّجّارِ قَدِّمُوا الاِْسْتِخارَةَ وَتَبَرَّكُوابِالسُّهُولَةِ وَاقْتَرِبُوا مِنَ اَلْمُتَبايِعَيْنِ وَتَزَيَّنُوابِالْحِلْمِ وَتَناهَوْا عَنِ الْيَمينِ وَجانِبُوا الْكِذْبَ وَتجافُواعَنِ الظُّلْمِ وَاَنْصِفُوا الْمَظْلُومينَ وَلاتَقْرَبُوا الرِّبا«وَاَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيْزانَ وَلاتَبْخَسُوا النّاسَ اَشْيائَهُموَلاتَعْثَوا فِى الاَْرْضِ مُفْسِدينَ».

 

امام على عليه‏السلام وقتى در بازار مى‏گشت وموعظه مى‏كرد، چنين مى‏فرمود:                      [بحارالانوار جلد 78/54]
هان اى گروه بازرگانان،
در آغاز از خدا خير بخواهيد،
و با سهل‏گيرى بركت بجوييد،
و در اخلاق وجايگاه به خريداران نزديك شويد،
و به حلم و بردبارى آراسته باشيد،
و از سوگند باز ايستيد،
و از دروغ دورى گزينيد،
و از ستمگرى كناره بگيريد،
و حق مظلومين را بپردازيد،
و به ربا نزديك نشويد،
و پيمانه و ترازو را كامل كنيد،
و از اموال مردم كم نگذاريد،
و در زمين فساد نكنيد.

 

خدمت رسانی به مردم:

 

امام علی (علیه السلام):

 انصفوا الناس من انفسکم و اصبروا لحوائجهم… و لا تحشموا احدا عن حاجته

داد مردم را از خود بستانید و در برآوردن نیازهایشان شکیبا باشید… و کسی را برای نیازش شرمگین نسازید و از خواسته اش باز مدارید.

            مرجع:  نهج البلاغه

                                                                                                  

پیامبر اعظم (صلی الله علیه واله وسلم)

من قضی لاخیه المومن حاجة کان کمن عبدالله دهره

کسی که حاجت برادر مومن خود را برآورده سازد، مانند کسی است که عمر خود را به عبادت گذرانده باشد..

پيامبر اكرم (ص) مى‏فرمايد: «خصلتان ليس فوقهما من البر شى‏ء: الايمان بالله و النفع لعباد الله؛ دو خصلت نيكوست كه برتر از آن چيزى نيست: ايمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او

            بحارالانوار، ج 74، ص 137.


امام صادق (ع) : احسان به مردم به کمال نمیرسد جز با سه خصلت : ۱- شتاب نمودن در آن ۲- کم شمردن بسیار آن ۳- منت نگذاشتن با آن به مردم. تحف العقول صفحه 337
امام صادق (ع) : بدان که هر عمل کریمانه و کار پسندیده ای را که درباره یکی از بنگان خدا انجام داده ای در واقع به شخص خود احترام نموده ای و شرف خویشتن را زیبا ساخته ای پس هرگز تشکر خدمتی را که درباره خود کرده ای از دیگران مخواه. جعفریات صفحه 236

نهج البلاغه، نامه 53»   . قال الامام علی - علیه السلام -وَ مِنْهَا إصدَارُ حاجاتِ النَّاسِ یومَ وُروُدِهَا عَلَیکَ بِمَا تَحرَجُ بِهِ صُدُورُ اَعوَانِک
«

 
(به مالک اشتر) فرمود: از جمله خدمت رسانی تو این است که نیازهای مردم را هنگامی که به تو مراجعه می کنند، بر آورده سازی, آن خدماتی را که معاونان تو از انجام آن کارها ناتوانند..

                                                                                                     مرجع: الامالی شیخ طوسی ص 481

 

 

سازمان تبلیغات:                            

 

 

امام صادق (عليه ‌السلام))
«
کُونُوا دُعاةَ النّاسِ إلَی الْخَیْرِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُم، ‌لِیَرَوا مِنْکُمُ الإجْتِهَادَ وَالصِّدْقَ وَالْوَرعَ.»
«مردم را از راهی غیر از زبان‌هایتان به خوبی دعوت کنید، به گونه‌ای که تلاش و راستگویی و پرهیزکاری را (در عمل) از شما ببینند.  مشکاة الأنوار، ص 30.»

 

 

 

 

 

 

فنی وحرفه ای:

 

امام باقر علیه السلام فرمودند

 

مَن عَلَّمَ بابَ هُدیً فَلَهُ مِثلُ اَجرِ مَن عَمِلَ بِهِ وَ لا یُنقَصُ اُولئِکَ مِن اُجُورِهِم شَیئاً وَ مَن عَلَّمَ بابَ ضَلالٍ کانَ عَلَیهِ مِثلُ اَوزارِ مَن عَمِلَ بِهِ وَلا یُنقَصُ اُولئِکَ مَن اَوزارِهِم شَیئاً

 

 

 

گر کسی به شخص و یا اشخاصی عمل نیکی یاد بدهد و یا اینکه او را راهنمایی به کار نیکی بنماید و آن شخص یا اشخاص، به آن عمل نیک عمل نمایند، شخص یاد دهنده، تمام پاداش عمل کنندگان به آن عمل نیک را می­برد، بدون اینکه ذرّه ­ای از پاداش آن اشخاص نزد خداوند کم گردد، و هرکس کار زشت و گمراهی را به کسی یا اشخاصی یاد بدهد و یا آنان را به عمل زشتی دعوت و یا راهنمایی کند، تمام گناه عمل کنندگان به آن کار زشت در نامۀ عمل او هم نوشته می­شود. بدون آنکه ذرّه­ای از گناه عاملان به آن کار زشت کاسته گردد.  اصول کافی، جلد 1، صفحه 35

 

شورای حل اختلاف:

 

امام علی “علیه السلام”

 

«انى سمعت جدكما رسول اللَّه (ص) يقول: اصلاح ذات البين افضل من عامة الصلاة و الصيام‏؛) نهج البلاغه، نامه 47)
از جد شما پيامبر (ص) شنيدم : اصلاح رابطه ميان مردم از انواع نماز و روزه مستحبّ هم برتر است».
امام صادق (ع) فرمود:
 
صدقة يحبها اللَّه اصلاح بين الناس اذا تفاسدوا و تقارب بينهم اذا تباعدوا).كليني، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية‌، 1407 ه‍ق‌،، ج2، ص 209(

بخششى را كه خداوند دوست دارد، اصلاح بين مردم است .هنگامى كه به فساد گرايند و نزديك ساختن آن ها به يكديگر است ، هنگامى كه از هم دور شوند».

 

امام كاظم عليه السلام :

 

طوبى لِلمُصلِحينَ بَينَ النّاسِ، اُولئِكَ هُمُ المُقَرَّبونَ يَومَ القيامَةِ؛

 

 

 

خوشا به سعادت اصلاح كنندگان بين مردم كه آنان همان مقرّبان روز قيامت اند.

 

تحف العقول ص 393

 

رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

 

أَلا اُخبِرُكُم بِأَفضَلَ مِن دَرَجَةِ الصِّيامِ و َالصَّلاةِ و َالصَّدَقَةِ؟ صَلاحُ ذاتِ البَينِ، فَإِنَّ فَسادَ ذاتِ البَينِ هِىَ الحالِقَةُ؛

 


آيا شما را به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلاح ميان مردم است، زيرا تيره شدن رابطه ميان مردم ريشه كن كننده دين است.

 

                                                                                                                      نهج الفصاحه ص240، ح 458

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                               داره راه وشهرسازی :   ا 

 

 پيامبر اسلام (ص) مى‏فرمايد: هر فردى از مسلمانان چيزى را كه مايه رنج و آزار ديگران است، از سر راهشان بردارد، براى او يك حسنه نوشته مى‏شود و هر كس يك كار نيك از او قبول شود، به بهشت مى‏رود.)

 

كنزالعمّال، ج 6، ص 430

 

     نامه رسانی و پُست:

 

 

 

 قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : أَبلِغُونی حَاجَةَ مَن لاَ یستَطیعُ اِبلاَغَ حَاجَتهِ، فَاِنَّهُ مَن اَبلَغَ سُلطاناً حَاجَةَ مَن لاَ یستَطیعُ إِبلاَغَها، ثَبَّتَ اللهُ قَدَمَیهِ عَلَی الصِّرَاطِ یومَ القِیامَةِ
                                                                                                
بحار الأنوار، ج 3، ص 384»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: در خواست نیازمندی را که خودش نمی تواند آن را ابلاغ کند به من برسانید. و هر که تقاضای درمانده ای را به مسئولی برساند در حالی که نیازمند، خودش از رساندن نامه اش ناتوان است؛ خداوند او را در روز قیامت بر صراط ثابت قدم نماید.

 

            تعاون و همکاری

 

پيامبر صلي الله عليه وآله :
لايَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَرُوا بِالمَعرُوفِ و نَهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَعاوَنُوا عَلَي البِرِّ وَالتَّقوي
مردم هميشه در خير خواهند بود تا وقتي كه امر به معروف و نهي از منكر مي‏كنند ، و در نيكي و پرهيزكاري يكديگر را ياري مي‏رسانند.

 

                                                                                                                      تهذيب الأحكام ، ج ۶ ، ص ۱۸۱                       

 


تَعاوَنُوا عَلَي البِرِّ و التَّقوي و ولا تَعاوَنُوا عَلَي الإثمِ و العُدوانِ
در نيكوكاري و پرهيزكاري يكديگر را ياري كنيد و در گناه و تجاوز ، به يكديگر ياري نرسانيد.
                                                                                                                              مائده ، آيه ۲                              

 


امام علي عليه السلام
طَلَبُ التَّعاوُنِ عَلي إقامَةِ الحَقِّ دِيانَةٌ و أمانَةٌ
درخواست همكاري براي برپا كردن حق ، نشانه ديانت و امانت [داري ]است
                                                                                        عيون الحكم والمواعظ ، ح ۵۵۶۳

 

 

 

 امام علي‏ عليه السلام
مِن واجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَي العِبادِ النَّصيحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلي إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم
از حقوق واجب خدا بر بندگان ، خيرخواهي به اندازه توان ، و ياري كردن يكديگر براي برپايي حق در ميان خود است.
                                                                                                                               نهج البلاغه ، خطبه ۲۱                          

 


امام علي‏ عليه السلام
ألا إنَّ الذُّلَّ فِي طاعَةِ اللَّهِ أقرَبُ إلَي العِزِّ مِنَ التَّعاوُنِ بِمَعصِيَةِ اللَّهِ
آگاه باشيد كه خواري در راه اطاعت خدا به عزّت نزديك‏تر است از ياري كردن يكديگر براي نافرماني خدا.
                                                                                                                                     تحف العقول ، ص ۲۱۷     

 

جهادسازندگی:

 

هو انشاكم من الارض و استعمر كم فيها فاستغفروه
اوست (خدا ) كه شما را در زمين پديد آورد و از شما خواست كه زمين را آباد كنيد.       سوره هود آيه 61

 

امام هفتم عليه السلام فرمودند : من طلب هذا الرزق من حله ليعود به علي نفسه و عياله كان كالمجاهد في سبيل الله [18] كسي كه براي اداره ي خود و خانواده اش از راه حلال حوياي روزي باشد همچون مجاهد در راه خداست

 

                                                                                           وسايل الشيعه ج 3 ص25

 

کشاورزی

 

ا امام صادق عليه السلام :
هم الزارعون كنوز الله في ارضه و ما في الاعمال شي ء احب الي الله من الزراعه و ما بعث الله نبياً الا زراعاً الا ادريس فانه خياطا؛ ً آنان (كشاورزن ) گنجينه هاي خدا در زمينند ، در كارها چيزي محبوبتر از كشاورزي نزد خدا نيست ، و خدا همه انبياء را در حالي كه كشاورز و زارع بودند مبعوث فرمود مگر ادريس پيامبر (علیه السلام) كه شغل او خياطي بود.

 

اداره مسکن

 

 ( سوره اعراف) آیه 74
وَ اذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفاءَ مِنْ بَعْدِ عادٍ وَ بَوَّأَكُمْ فِي الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِنْ سُهُولِها قُصُوراً وَ تَنْحِتُونَ الْجِبالَ بُيُوتاً فَاذْكُرُوا آلاءَ اللَّهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
و به خاطر بياوريد كه شما را جانشينان قوم عاد قرار داد و در زمين مستقر ساخت، كه در دشتهايش قصرها براى خود بنا مى‏كنيد و در كوه‏ها براى خود خانه‏ها مى‏تراشيد، بنا بر اين نعمتهاى خدا را متذكر شويد و در زمين فساد نكنيد.

 

قرض الحسنه                            

 

 

 

            مَّن ذَا الَّذِى يُقْرِض اللَّهَ قَرْضاً حَسناً فَيُضعِفَهُ لَهُ أَضعَافاً كثِيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِض وَ يَبْصط وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

 

«كيست كه به خدا قرض الحسنه اى دهد، (و از اموالى كه خدا به او بخشيده ، انفاق كند،) تا آن را براى او، چندين برابر كند؟ و خداوند است كه (روزى بندگان را) محدود يا گسترده مى سازد، (و انفاق، هرگز باعث كمبود روزى آنها نمى شود). و به سوى او باز مى گرديد (و پاداش خود را خواهيد گرفت).»                                      سوره بقره آیه 245

 

امام باقر ـ علیه السلام :

 

« و يفرّج عنه كربته و يقضی دِنه»

 

از حقوق مؤمن بر مؤمن این است كه اندوه او را برطرف سازد، و قرضش را ادا كند.

 

                                                                                                 اصول كافی، ج 2، ص 169.

 

از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده که فرمودند:

«
هر کس به برادر مسلمانش قرض بدهد برای هر درهمی به اندازه کوه اُحد و رضوی و طور خداوند به او حَسَنه و پاداش می‌دهد و اگر در موقع مطالبه قرض با او مهربانی کند و مهلت دهد بر پل صراط مثل برق درخشنده عبور می‌کند بدون این که حساب و عذابی در کار باشد

و هر کس که برادر مسلمانش از وضع معیشت خود در نزد وی شکایت کند و او قرضش ندهد خداوند در روزی که به نیکوکاران پاداش می‌دهد. بهشت را بر او حرام خواهد کرد»4

 

                                                                                                                       وسائل، ج 13، ص 88، ح 5.

 

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم):

 

                                              
یا علی زمانی بر این مردم می‌آید که هیچکس از شر ربا در امان نمی‌ماند و اگر هم ربا خوار نباشد قوائی از ربا دامنگیر او خواهد شد. به خدا قسم، ربا در بین این امت مخفی تر و پنهان‌تر است از جای رد پای مورچه در صفا و مروه. بدترین رباها مسخره کردن و کوچک شمردن آبروی مؤمنان است. کسی که ربا را حلال بداند و آنرا بگیرد کافر است و قتلش واجب.                                                     

 

                                                                                            مستدرک جلد 2 صفحه 479   

 

پارک تفریح وتفرج

 

پيغمبر اکرم (ص ) مي فرمايد : «در بهشت خانه اى هست كه آن را خانه خوشحالى نامند و جز كسانى كه کودکان  را خوشحال كرده باشند، وارد آن نميشوند.»

 

 

 

                                                                                                      ميزان الحکمه باب السرور ج4 ص 292.

 

حضرت رسول(ص) می فرمایند

 

«تفریح کنید و بازی کنید؛ زیرا دوست ندارم که در دین شما خشونتی دیده شود».:

 

                                                                                                                                                                      نهج الفصاحه، ج1، ص 104، کلمات قصار 531                                                          

 

امیر مؤمنان علی(ع) فرموده اند:

 

            شادی ،نفس و وجود را انبساط می دهد و محرک نشاط می گردد». 

 

                                                                   غرر الحکم و دررالحکم،ج 2، ص 113   

 

.

 

                                             

 

رسول اکرم(ص) در وصایای خود به علی(ع) فرمودند:

 

«سزاوار نیست انسان عاقل به سفر برود مگر برای سه منظور یا برای تجارت و تحصیل درآمد و اصلاح معاش یا برای نیل به کمالات معنوی و تعالی روح و ذخیره ی معاد یا برای تفریح و تفرّج و جلب لذائذ مباح.»

 

3.                                                                                                             وسایل الشیعه، ج 3، ص 177                                    

 

وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیّاً وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَ الْفُلْکَ مَواخِرَ فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ  ..                                                                                                                       سوره نحل، آیه 14

 

او کسى است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیورى که آن را بر خود مىپوشانید (همچون مروارید) از آن استخراج کنید و کشتی‌ها را مىبینى که سینه دریا را مىشکافند تا شما (به تجارت بپردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر او را به جاى آورید“.
وَ ما یَسْتَوِی الْبَحْرانِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ سائِغٌ شَرابُهُ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ مِنْ کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْماً طَرِیّاً وَ تَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَواخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

 

                                                                                                                                     سوره فاطر، آیه 12

 

«این) دو دریا یکسان نیستند: این گوارا و شیرین است و نوشیدنش خوشگوار، و آن یکى شور و تلخ و گلوگیر، ولى از هر یک (از آن دو) گوشتى تازه مىخورید و وسایل زینتى استخراج کرده مىپوشید و کشتی‌ها را در آن مىبینى که آبها را مىشکافند (و به سوى مقصد پیش مىروند)تا از فضل خداوند بهره گیرید، و شاید شکر (نعمتهاى او را) به جا آورید

 

«سَخَّرَلَکُمُ الماءَ یُغْدُو عَلَیْکُمْ وَ یَرُوحُ صَلاحآ لِمَعاشِکُمْ وَ الَبحْرَ سَبَبآ لِکَثْرةِ اَمْوالِکُم»: «خداوند آب را مسخّر فرمان شما قرارداد، صبحگاهان مىرود و عصر باز مىگردد، تا زندگى شما را سامان بخشد (این تعبیر ممکن است اشاره به جزر و مد دریا و آثار حیاتى آن باشد) و دریا را وسیله وفور و کثرت اموال شما قرار داد

 

                                                         (بحارالانوار، جلد 60، صفحه 39، حدیث 3 (باب الماء و انواعه و البحار

 

این بحث را با فرازى از حدیث معروف توحید مفضّل  از امام صادق (عليه السلام) پایان مىدهیم، فرمودند: « فَاِذا أَرَدْتَ أنْ تَعْرِفَ سِعَةَ حِکْمَةِ الْخالِقِ وَ قِصَرِ عِلْمِ الْمَخْلُوقِینَ فَانْظُرْ اِلى ما فِى الْبِحارِ مِنْ ضُروُبِ السَّمَکِ وَ دَوابِّ الْماءِ، وَ الأَصْدافِ وَ الأَصْنافِ الَّتِىْ لا تُحْصى وَ لا تعُرّفُ مَنافِعُها اِلّا الشَّىءُ بَعْدَ الشَّىءِ یُدْرِکُهُ النّاسُ بِاَسْبابٍ تَحْدُثُ» : «اگر مىخواهى وسعت حکمت آفریدگار و کوتاهى علم مخلوقات را بدانى نظر به آنچه در اقیانوسها از انواع ماهیان و جنبندگان آب و صدفها است بیفکن. انواعى که شماره ندارد و منافع آن تدریجاً براى بشر بر اثر  حوادثى که (در زندگى او) پیش مىآید روشن مىگردد

 


بحارالانوار، جلد 3، صفحه 109 (حدیث معروف مفضّل)                                          

 

                                                             

 

 

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


  • مهدوي ديوكلايي
    نظر از: مهدوي ديوكلايي
    1394/02/18 @ 01:45:15 ب.ظ

    مهدوي ديوكلايي [عضو] 

    با سلام ممنون از شما. مطالب جالبی بود و از سرکار خانم باحشمت سپاس گزارم.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.